در طراحی نمای ساختمان مسکونی سبک های مختلفی می تواند مورد استفاده قرار گیرد از سبک های مدرن و کلاسیک گرفته تا سبک های دیکانستراکشن و فولدینگ و … . در این بخش قصد معرفی سبک خاصی از طراحی نمای ساختمان را نداریم . بلکه قصد داریم شما را با ده نمای زیبای مسکونی از دید طراحان خانه طرح آشنا کنیم . اینکه چه ملاک هایی موجب خارق العاده بودن این ۱۰ نما گشته را در بخش های پیشِ روی خواهیم گفت . نکته ای که در انتخاب ۱۰ نمای ساختمان مسکونی برتر مورد توجه ما بود ، استفاده حداکثری از نماهای طراحی شده در داخل کشورمان ایران بود .

نگاهی به ۱۰ نمای ساختمان مسکونی برتر

نمای ساختمان مسکونی

۱- با یک خانه ویلایی کلاسیک (نمای رومی) شروع می کنیم . استفاده از ۴ ستون ضخیم ( سرستون ها به سبک کرنتی یا قرونتی ) در بخش ایوان به استوار بودن و حس امنیت بیشتر این بنا افزوده است . برای ورود به ایوان مرکزی (ایوان اصلی) ایده ای خلاقانه و در عین حال شکوهمندانه استفاده شده است . ۲ راه پله مارپیچ که بعد از پیمودن ۷ پله به آنها می رسیم. این ایده موجب ایجاد یک ورودی باشکوه گردیده است . نکته ای که به جذابیت هرچه بیشتر این کاخ افزوده است استفاده از یک استخر در نمای ورودی ویلا و همچنین بهره گیری از یک پوشش گیاهی متنوع با رنگ شناسی بی نظیر است . لازم به ذکر است طراحی این ویلا بر روی یک شیب تند قرار گرفته است .

نمای بیرونی ساختمان دو طبقه

۲- در تصویر بالا نیز طراحی نزدیک به نمای شماره یک انجام شده است . طراحی یک ایوان با شکوه با ۸ ستون ( به سبک کرونتی ) و گیاهانی که ورودی این ایوان را احاطه کرده اند . استفاده از یک لوستر بسیار بزرگ علاوه بر زیبایی ، قلب نمای ساختمان (ایوان شمالی) را در هنگام شب روشن می کند .

نمای ساختمان مسکونی

۳- در طراحی نمای ساختمان مسکونی بالا از سبک پرطرفدار رومی استفاده شده است .نمای بیرونی ساختمان با سنگ تراورتن یک دست کِرم طراحی شده است . این عامل باعث شده حس امنیت بیشتر را به کاربر منطقل شود . هرچند که ای کاش در طراحی نما از گل ها و گیاهان به شکل ملموس تری استفاده می شد .

نمای سنگ ساختمان

۴- انتخاب بهترین نمای ساختمان از میان میلیون ها تصویر و عکس کاری بسیار مشکل است و دلیل آن هم دلیلی جز تفاوت سلیقه ها نیست . اما تصویر بالا به اعتقاد بسیاری ، یکی از زیباترین نماهای طراحی شده در زمینه طراحی نمای ساختمان مسکونی محسوب می گردد ! طراحی این نما توسط مهندس فرنوش شیرازی انجام شده است .

نمای سنگ ساختمان

۵- به نظر می رسد که در طراحی نمای ساختمان بالا از  سبک مینیمالیسم استفاده شده است . در طراحی نمای این آپارتمان استفاده از فرم های حجمی به شکل قابل ملموسی بهره گرفته شده و از سویی دیگر از هنر تزئینات در بخش پوسته نما استفاده نشده است . نکته ای که باعث شد این ساختمان به عنوان یکی از برترین نماها قرار گیرد بحث خاص بودن و استفاده از فرم های حجمی جالب توجه و به دور از نماهای روتین بازاری است.

نمای رومی

۶- در طراحی این نمای ساختمان مسکونی ، طراح به جای استفاده از یک فرم تیز و برنده از یک فرم منحنی و دعوت کننده استفاده کرده است . با این که موقعیت زمین در این تصویر چندان جالب به نظر نمی رسد ، اما طراح با ایجاد یک نمای خاص و متفاوت و در عین حال باشکوه ، این مورد را (موقعیت زمین) از دید ها پنهان کرده است و هنر طراحی خود را به رخ رقبا کشیده است .

نمای ساختمان مسکونی

۷- در نمای بعدی از چوب نما ( ترمووود ) در کنار سنگ استفاده شده است .سبک مورد استفاده از نو نئوکلاسیک است و نتیجه حاصل از تلفیق این دو مصالح (سنگ و چوب) ، رضایت بخش و قابل قبول است .

طراحی نما

۸- نمای آجری عجیب و البته خلاقانه !!! در خصوص طراحی این نما به صورت ویژه ، مطلبی را ارائه خواهیم داد .

نمای سنگ ساختمان

۹- یک نمای ساختمان رومی یک دست کِرم که مهمترین فاکتور در طراحی نمایِ آن استفاده از نمایِ قوسی شکل و یک گنبدِ نیمهِ شده سنگی است .

نمای ساختمان یک طبقه

۱۰- و اما در آخرین نما ، سری هم به سبک مدرن زدیم . این ساختمان در کشورمان ایران ساخته شده است و به زودی نقد و بررسی این ساختمان منتشر خواهد شد . نظر شما در خصوص ده نمای ساختمان مسکونی معرفی شده چیست ؟ آیا ۱۰ نمای ساختمان مسکونی معرفی شده خاص و زیبا بودند ؟

تحریریه : خانه طرح | منبع: khanetarh.com