طراحی ساختمان مسکونی با الگوبرداری از معماری ایرانی می تواند یک گام مثبت در حرکت به سوی معماری بومی کشور باشد. اگر کمی در اطراف خودمان توجه کنیم ، درمی یابیم که با کمی خلاقیت می توان از ظرفیت های عظیم معماری ایرانی در قالب یک منزل ایده آل و مدرن امروزی استفاده کرد. در این بخش قصد معرفی یکی دیگر از پروژه های ساختمانی در ایران ، “شهر شاهین شهر” ، از توابع استان اصفهان را داریم. با خانه طرح در معرفی این خانه زیبا همراه باشید.

مشخصات پروژه :

گروه معماری: دفتر معماری پیرامون
محل ساخت پروژه: ایران ، شاهین شهر
معماران برجسته: بهروز شهبازی
مساحت پروژه: ۴۱۰ متر مربع
سال اتمام پروژه: ۲۰۱۷
عکاس: حسین فراهانی

نمای ساختمان ایرانی

طراحی ساختمان مسکونی با الگوبرداری از معماری ایرانی – گفته های معمار

“ایوان – خانه” یکی از نمونه های برجسته در زمینه ی طراحی ساختمان مسکونی است که ویژگی خانه های شهری پیشین (خانه های دارای دیوار مشترک با همسایگان) را در بردارد. خصوصیت اصلی این بناها این است که با ساختار ساختمان های چند طبقه مطابقت داشته و از فضای باز استفاده می نماید (دارای حیاط است). سبک بافت شهری که این پروژه در آن قرار دارد، طبقات مسکونی مختلفی را در خود جای داد و ۶۰٪ از مساحت زمین را به خود اختصاص می دهد. این ساختمان ها اصولا در وسط طرح قرار می گیرند، به نحوی که ۱۰٪ از مساحت در شمال و ۳۰٪ در قسمت جنوب واقع خواهد شد. این نوع طراحی در اواسط دهه ی هشتاد گسترش یافته و همچنان از طراحی نمونه های اولیه استفاده می نمایند. ایوان خانه در شاهین شهر ، یک منطقه در حومه ی اصفهان، ایران، واقع شده و دارای مساحت ۴۱۰ متر مربع است که فضای کافی برای اقامت دو خانواده را در قالب یک ساختمان سه طبقه در یک طرح ۲۷۳ متری فراهم می آورد.

طراحی ساختمان مسکونی

طراحی ساختمان مسکونی با الگوبرداری از معماری ایرانی انجام شده است.

نمای ساختمان ایرانی

معماری ایرانی

در ساخت این بنا (ایوان خانه) از تئوری چشم انداز و سرپناه استفاده شده و همسویی جالبی را از فضاهای باز، نیمه باز، و بسته فراهم آورده است که چشم اندازی زیبا و در عین حال مکانی امن را برای زندگی فراهم می آورد. کاربرد این نظریه ابتدا به شکل یک ایوان (بالکن) بزرگ در قسمت شمالی خانه در آمد که مشرف به  فضایی سبز و بزرگ در بیرون خانه بود.

طراحی منزل ایرانی

ترکیب معماری مدرن و معماری ایرانی در طراحی نما را مشاهده می کنید.

طراحی منزل ایرانی

دکوراسیون داخلی منزل ایرانی

طراحی ساختمان مسکونی با الگوبرداری معماری ایرانی اینبار در بخش ایوان را مشاهده می کنید.

دکوراسیون داخلی منزل ایرانی

معماری ایرانی

دکوراسیون داخلی منزل ایرانی

علاوه بر ایجاد منظره ای دلپذیر برای ساکنان، استفاده از یک پرده می تواند فضای داخلی و ساکنان آن را از دید بیگانگان محافظت نماید. همچنین ، مجموعه ای از فضاهای باز و نیمه باز شامل باغ ورودی، تراس، و محل استراحت (مهتابی) فضایی منحصر به فردی را بوجود آورده است که نیازهای روزانه و فعالیت های ساکنان مانند پخت و پز، بازی کودکان، خواندن، لذت تماشا، خوابیدن، و غیره را فراهم می آورد.

طراحی ساختمان مسکونی

طراحی ساختمان مسکونی

معماری ایرانی

بیرون را تماشا کنید اما دیده نشوید !

در طراحی ساختمان مسکونی (ایوان خانه) از تئوری چشم انداز و سرپناه استفاده شده و همسویی جالبی را از فضاهای باز، نیمه باز، و بسته فراهم آورده است که چشم اندازی زیبا و در عین حال مکانی امن را برای زندگی فراهم می آورد. کاربرد این نظریه ابتدا به شکل یک ایوان (بالکن) بزرگ در قسمت شمالی خانه در آمد که مشرف به  فضایی سبز و بزرگ در بیرون خانه بود. علاوه بر ایجاد منظره ای دلپذیر برای ساکنان، استفاده از یک پرده می تواند فضای داخلی و ساکنان آن را از دید بیگانگان محافظت نماید.

طراحی ساختمان مسکونی

نظر شما در مورد طراحی ساختمان مسکونی با الگوبرداری از معماری ایرانی چیست ؟

تحریریه خانه طرح
منبع : archdaily