طراحی کافی شاپ اسپریس یکی از خلاقانه ترین ایده ها را در بحث به کارگیری آجر در دکوراسیون داخلی و نما خارجی ارائه می دهد . رنگ بندی آجر های استفاده شده در طراحی کافی شاپ اسپیرس کاملا هوشمندانه و متناسب با عملکرد فضا انتخاب شده است . نتیجه این انتخاب هوشمندانه یک دکوراسیون گرم و دلنشین برای یک گپ دو یا چند نفره است . در کنار این رنگ بندی ، استفاده از نور پردازی در بین آجر ها فضای داخلی را زنده و پویاتر به نمایش گذاشته است . با خانه طرح برای بررسی کامل طراحی کافی شاپ اسپریس همراه باشید .

مشخصات پروژه :

معماران: گروه معماری هوبا
محل ساخت: تهران، تهران، ایران
معماران دست اندرکار: هومان بالازاده
مدیر پروژه: الهام سیفی آزاد
تیم طراحی: نیلوفر الطاها، نوشین آتروش
مساحت: ۲۸.۰ متر مربع
سال پروژه: ۲۰۱۴
عکس ها: پارام تقیف

دکوراسیون داخلی کافی شاپ

سخن معماران در خصوص طراحی کافی شاپ اسپریس

کافه اسپریس با فضای ۲۸ متر مربع واقع در خیابان نجات اللهی، در مرکز تهران قرار گرفته و توسط مغازه های صنایع دستی ایران محصور گشته است. این کافه ی زیبا در همسایگی ساختمان سازمان صنایع دستی ایران واقع شده است. هدف از این پروژه بازسازی یک فروشگاه هدیه و تغییر آن به یک کافه کوچک بوده است. با توجه به اندازه کوچک پروژه و موقعیت آن، ایده اصلی از چارچوب شهر نشئت گرفته و برای تبدیل عناصر سنتی به فضای داخلی معماری به کار رفته است.

طراحی کافی شاپ

طراحی داخلی کافی شاپ

این ساختمان دو طبقه (طبقه همکف و نیم طبقه ) نقطه شروع برای طراحی یک دیاگرام فضایی بود که می توانست موضوع ساختار موجود را طراحی نماید.

طراحی کافی شاپ

گام بعدی در طراحی کافی شاپ اسپریس ،تهیه یک سیستم تهویه برای آشپزخانه در نمودار فضایی بود. هدف این بود که سیستم تهویه را در داخل فرم پنهان کرده و یا در آشپزخانه قرار گیرد، به طوری که نمودار سه بعدی از داخل و خارج آن اتصال بین آشپزخانه، فضای داخلی، و هندسه بیرونی را نمایان سازد.

دکوراسیون داخلی کافی شاپ

یکی از مسائل اصلی طراحی کافی شاپ اسپریس ، یک تغییر بصری از شکل و فرم در یک فضای کوچک بود. در این مفهوم، وضعیت بازدید کنندگان در رابطه با پروژه قابل توجه است، زیرا آن ها می توانند ترکیب رنگ های موجود بر روی آجر ها را با توجه به موقعیت آن ها درک نمایند. آبرنگ فیروزه ای موجود بر روی آجر ها از سمت جنوب با هندسه ی یکپارچه آجری مورب روبرو می شود که توسط نمودار سه بعدی موجود در داخل کافه  قابل مشاهد است.

  طراحی کافی شاپ

با توجه به اهمیت و عملکرد دیاگرام فضایی، این فضا به دو بخش تقسیم می شود:

۱- فضای داخلی آشپزخانه که به نیم طبقه اول با دیوار پشتی مربوط شده و در نهایت درب ورودی را نشان می دهد، زیرا این بخش نصب و راه اندازی های بادخورهای بالای درب را نشان نمی دهند.

۲- بخش بیرونی نیز تمام سطوح آجری از جمله نما، آشپزخانه، سیستم تهویه، دیوارهای داخلی، و سقف را نشان می دهد که از پیاده روی مقابل کافه آغاز شده و تا داخل ساختمان کافه ادامه دارد. علاوه بر این، تمام نیازهای آینده مانند نقاطی برای نصب تصاویر توسط آجرهای فانتزی شکل گرفته اند تا استفاده از عناصر دیگر جلوگیری گردد.

پلان کافی شاپ طراحی کافی شاپ

نوسازی و ساخت و ساز و طراحی کافی شاپ اسپریس 

در نهایت هدف از این پروژه این بوده است که با استفاده از یک روش ساده، هر سازنده بتواند این ساختار را تکمیل نماید.

نمای کافی شاپ

برای دستیابی به این هدف، حدفاصل آجرها در قالبی بزرگ رنگ آمیزی شده اند. به دنبال فریم های فلزی مستقر در پوسترهای چاپی و خطوط منحنی موجود در آن، هر آجر با استفاده از سیلندرهای کوچک به فریم ها متصل شده و نصب آن از طریق سوراخ هایی که در قسمت عقب آجر قرار دارد، صورت گرفته است. از این کار به منظور ایجاد فضایی سه بعدی استفاده می شود.

دکوراسیون کافی شاپ کوچک

نوآوری و ویژگی ها

۱- یکپارچه سازی حجم و جزئیات در دیوارها، سقف ها، روشنایی در محیط داخلی و فضای باز با استفاده از مواد سنتی الهام گرفته از معماری ایرانی برای معرفی هویت پروژه

طراحی کافی شاپ

۲- ایجاد ارتباط بین کافه و زمینه شهری که برای صنایع دستی معروف است.

۳- استفاده از رنگ آبی فیروزه ای الهام گرفته از معماری سنتی ایران برای تولید ترکیب رنگ و نور در یک فضای کوچک.

دکوراسیون کافی شاپ

۴- ترکیب روشنایی مصنوعی با هندسه سنگ ها

۵- استفاده از مواد مختلف برای جلوگیری از ادغام فرم ها.

طراحی کافی شاپ

۶- ایجاد یک نمودار مکانی سه بعدی برای پاسخگویی به تمام الزامات طراحی و نمایش آجری

۷- مخفی کردن سیستم های نصب کافه در بین لایه های حجمی

۸- توسعه روش های ساخت ساده با توجه به پیچیدگی فرم ها

طراحی کافی شاپ طراحی کافی شاپ طراحی کافی شاپ

نمای کافی شاپ

نظر شما در خصوص طراحی کافی شاپ اسپریس چیست ؟ آیا طراحی نما و دکوراسیون داخلی این کافی شاپ نظر شما را جلب کرد ؟

تحریریه خانه طرح
منبع: khanetarh – archdaily