همانطور که میدانید در طراحی هتل توجه به مسئله طراحی نما و ایده های خلاقانه از اهمیت والایی برخوردار است . در بررسی های انجام شده به مورد جالبی برخوردیم !!! نمونه موردی هتل بارین در شمشک کاملا توجه ما را به خود جلب کرد . کانسپت هتل بارین یک کانسپت الگو گرفته از اقلیم سرد شمشک است و همین امر نیز کافی بود تا به بررسی این هتل برفی بپردازیم .

مشخصات پروژه :

معماران: استودیو RYRA
مکان: ایران، شمشک
معماران مسئول: استودیو RYRA- عباس ریاحی فرد، فریناز رضوی نیکو
معماران طراح: اشکان باقری اقدم، نوید نصرالله زاده
مساحت: ۱۲۰۰۰ متر مربع
سال: ۲۰۱۱
عکاس: پرهام تقی اف

نمونه موردی هتل

طراحی سایت هتل ضوابط طراحی هتل

بررسی نمونه موردی هتل بارین از زبان معمار پروژه

به گفته ی معماران هتلِ ده طبقه‌ی بارین ، نزدیک پیست اسکی شمشک، دومین پیست اسکی بزرگ ایران قرار دارد و فاصله ی آن از پایتخت با ماشین تنها نیم ساعت است. در سال ۲۰۰۸ کارفرما از معماران خواست تا مجددا این پیست اسکی را طراحی کنند که محلی دنج و گرم برای استراحت جوانان پس از اسکی در هوای بسیار سرد بیرون باشد. وقتی معماران شروع به طراحی این پروژه کردند، ساخت زیربنا تکمیل شده بود. سازه‌ی اصلی و سقف بنا به شکل مکعب‌های کلاسیک ساخته شده بود، اما معماران احساس کردند که شکل مستطیلی با شیب طبیعی و فرم کوه متناسب نیست.

نمونه موردی هتل

در نمونه موردی هتل بارین شاهد استفاده از یک نمای سیال هستیم . در طراحی نما به محیط پیرامون توجه خاصی شده است .

نمونه موردی هتل

پلان هتل

طراحی داخلی هتل

این منطقه دارای مناظری پوشیده از برف است، بنابراین معماران نمی خواستند که این پروژه نسبت به محیط اطرافش بی‌تفاوت باشند، بلکه می‌خواستند بنا بخشی از طبیعت پیرامونش باشد. فلسفه‌ ی طراحی اقامتگاه اسکی بارین با ایده ی تقلید از فرم محیط پیرامون با روشی بسیار روان انجام گرفت. اقامتگاه بارین شبیه کوه‌ های پوشیده از برف به نظر می‌رسد، گویا باد آن را به سمت کوه برده، درست مثل صخره‌ای یخی.

طراحی نمای هتل

نمونه موردی هتل بارین که نمونه کامل و بهره گرفته از محیط پیرامون و طبیعت برفی است .

طراحی داخلی هتل

 در این اقامتگاه جمعا ۶۷ اتاق خصوصی وجود دارد که اندازه های متفاوتی دارند. اندازه ی اتاق‌ها از ۴۵ مترمربع در اتاق‌های آپارتمانی تا ۲۷۰ مترمربع در پنت هاوس ‌هاست که به نظر می‌رسد مانند غارهای طبیعی کوه های یخی کنده کاری شده اند. هر اتاق گنبدی شکل، حس گرمای یک غار معمولی و صمیمانه برای استراحت پس از اسکی در هوای سرد را در افراد بوجود می آورد. این روند طراحی در داخل اتاق‌ها و راهروها نیز ادامه می‌یابد که در واقع آنها نیز به شکلی طبیعی طراحی شده اند. پنجره‌ها نیز به شکل قلوه سنگ طراحی شده اند که منظره ی فوق العاده ای از رشته کوه های اطراف را به نمایش می‌گذارند. تمامی این عوامل، اقامتگاه اسکی بارین را به ساختمان جامعی تبدیل کرده است که مکمل زیستگاه طبیعی اطرافش است.

نمونه موردی هتل

طراحی هتل در معماری

طراحی نمای هتل

نظر شما در خصوص نمونه موردی هتل طراحی شده در شمشک چیست ؟ آیا کانسپت استفاده شده در این طرح را مناسب ارزیابی می کنید ؟

طراحی نمای هتل

تحریریه : خانه طرح | منبع: khanetarh.com