همانطور که طراحی معماری یک دانشگاه از اولویت بالایی برخوردار است ، طراحی خوابگاه دانشجویی نیز به همان اندازه برای یک دانشجو که قصد تحصیل در یک شهر دور را دارد مهم است . یکی از پروژه های بسیار موفق در این زمینه پروژه خوابگاه دانشگاهی است که در شهر ماتورا هند ساخته شده است . با خانه طرح در بررسی این پروژه همراه باشید .

مشخصات پروژه :

عنوان پروژه : طراحی خوابگاه دانشجویی
گروه معماری: معماران سانجی پوری
محل ساخت: ماتورا، اوتار پرادش، هند
معماران برجسته: سانجی پوری، ایشوین بهاسین
مساحت پروژه: ۲۱۱۰۰۰.۰ فوت مربع
سال ساخت پروژه: ۲۰۱۷
عکس: دینش مهتا
سازندگان: کوهلر، سومانی

طراحی خوابگاه دانشجویی

عکس نمای ساختمان

معماری خوابگاه دانشجویی

سخنان معمار در خصوص طراحی خوابگاه دانشجویی

با توجه به خیابان های شهر قدیمی ماتورا (هند) که این پروژه در آن واقع شده است، این مرکز مشمول ۸۰۰ اتاق خواب دانشجویی است که فضایی آلی را ایجاد می کند.

طراحی خوابگاه دانشجویی

این پروژه ی عظیم در ۴ طبقه ی فوق العاده و ۵ بلوک خطی تشکیل شده است که ساختمان های آن در یک مکان گوه شکل پیچیده شده و در طول مسیر قرار گرفته است. از طرفی دیگر، بلوک های خوابگاهی در مجاروت ساختمان اصلی دانشگاه و در دو سمت شرق و غرب این پروژه قرار گرفته اند. طراحی این پروژه به گونه ای است که یک هویت قابل را در هر بخش از طرح ایجاد می نماید.

طراحی خوابگاه دانشجویی

پلان خوابگاه دانشجویی

پلان خوابگاه دانشجویی

طراحی خوابگاه دانشجویی

کلیه ی ساختمان های موجود در این پروژه به مناطق وسیعی از باغ های بزرگ و یک زمین بازی بزرگ از سمت شمال مشرف هستند. علاوه بر این، هر اتاق خوابگاه با یک پنجره گوه شکل به سمت شمال و زمین بازی متصل می شود.

طراحی خوابگاه دانشجویی

هر اتاق خوابگاه دارای دهانه های تهویه در داخل راهرو است که تهویه محیط اتاق و رفت و آمد هوای مناسب را تسهیل می نماید. ساختمان های خطی، فضاهای کوچکی را در هر نقطه از خمش ایجاد می کنند که نور طبیعی را به فضاهای داخلی ارسال می نمایند.

معماری خوابگاه دانشجویی

طراحی خوابگاه دانشجویی با در نظر گرفتن اقلیم

این عوامل دست به دست هم داده و یک ساختمان مدرن با انرژی کارآمد را ایجاد می کنند که باعث افزایش گرما در پاسخ به شرایط آب و هوایی می شود. به عبارت دیگر، این ویژگی دمای متوسط ​​بیش از ۳۰۰ درجه را برای ۸ ماه از سال (زمانی که خورشید در نیمکره جنوبی است) ایجاد می نماید . در طول ماه های زمستان که خورشید در نیمکره شمالی قرار دارد، از نور مستقیم برای جلوگیری از سرد شدن اتاق ها، استفاده خواهد شد.

طراحی خوابگاه دانشجویی

دو قسمت کانونی در انتهای ساختمان های خطی ایجاد شده اند تا کافه تریا، اتاق های بازی، و سالن های ورزشی را به باغ ها و تراس های شمالی هدایت می نماید. هر یک از فضاهای عمومی حجم زیادی از فضا را به خود اختصاص داده و از ۲۰ سقف بلند تشکیل شده اند.

عکس نمای ساختمان

در طراحی خوابگاه دانشجویی از ریتم به شکل جالب توجه ای استفاده شده است . ریتم در نما با بهره گیری از رنگ های قرمز و زرد فضای خارجی را پویا و پر تحرک نشان می دهد .

نمای بیرونی ساختمان

طرح آلی ساختمان ها به گونه ای است که فضای داخلی مکان را مشخص می نماید. رنگ تنها ویژگی است که بلوک های مختلف را نسبت به یکدیگر برجسته می نماید. رنگ هر بلوک از امتداد پنجره های برجسته متفاوت بوده و رنگ های روشن آن برای ایجاد هویتی متفاوت ارائه شده است.

طراحی نمای بیرونی ساختمان

علاوه بر این، جمع آوری آب باران، بازیافت مجدد آن ها، و استفاده از پانل های خورشیدی شرایطی را برای این پروژه فراهم آورده است که تهویه طبیعی را به طور موثر تسهیل می نماید.

پروژه ی خیابان نسبت به شرایط آب و هوایی و جهت گیری مکانی بسیار مناسب است. بنابراین، تجربه و درک فضا در هر شش هکتار تغییر نموده و متنوع خواهد شد.

طراحی نمای بیرونی ساختمان

طراحی خوابگاه

طراحی خوابگاه دانشجویی

طراحی خوابگاه دانشجویی – نمای خارجی ساختمان ها

معماری خوابگاه دانشجویی

نمای بیرونی ساختمان

نظر شما در مورد طراحی خوابگاه دانشجویی چیست ؟

تحریریه : خانه طرح
منبع: khanetarh – archdaily