هنگامی که طراحی یک ویلا ، از فرم معمول و روتین خود ، فاصله می گیرد ، ناخواسته توجه بسیاری از مردم به فرم آن ویلا جلب می شود . در این بخش قصد معرفی یکی از این ویلاهایی را داریم که با فرم ویلاهای اطرافش کاملا متفاوت است. طراحی ویلای مدرن در شهر دماوند که دارای یک سازه و معماری خلاقانه است. اما قبل از بررسی این ویلای منحصر به فرد به معرفی مشخصات پروژه می پردازیم. با خانه طرح در بررسی طراحی ویلای مدرن دماوند همراه باشید.

مشخصات پروژه :

گروه معماری: استودیوی شیرازیان
محل ساخت پروژه: ایران ، دماوند
معمار مسئول: محمد حسین شیرازیان
مساحت پروژه: ۴۳۰ متر مربع
سال اتمام پروژه: ۲۰۱۵
عکاس: محمد حسن اتفاق
کارفرما: علی رضائیان

طراحی ویلا

سخن معمار در مورد طراحی ویلای مدرن

محل اجرای این خانه دوبلکس زمینی است که در یک شیب کوه واقع شده و به دشتی زیبا مشرف می باشد. تمایل به داشتن منظره ی زیبا و همچنین فضای ساخت بیشتر در زمین کوچک ، منجر به ایجاد یک ساختمان سه طبقه در این زمین گردید. اطراف ساختمان ترکیبی از زمین های بزرگ و کوچک است که شرق و غرب این محدوده را در بر دارد. زمین های شمالی و جنوبی این ساختمان، فرصت مناسبی را برای استفاده از مناظر زیبا و جذاب فراهم آورده است.

نمای ویلا

طراحی ویلای مدرن در شهر دماوند (نمای ساختمان ویلایی)

طرح خانه دوبلکس

اقلیم کوهستانی و شرایط آب و هوایی سرد یک چالش بزرگ برای طراحی ویلای مدرن است. بنابراین، حذف برف از روی سقف و پشت بام (برای کاهش فشار و محافظت در برابر بارندگی)، استفاده از ایزوگام های حرارتی در دیوارهای خارجی، و کارایی بیشتر در سیستم های مکانیکی و آبی در آب و هوای سرد بسیار حائز اهمیت بوده و به توجه بسیار ویژه ای نیازمند است. با توجه به اهمیت زیبایی در امر معماری، برای جلوگیری از خروج گرما از طریق کف طبقات، هیچ حفره و یا اتصالات عمودی وجود ندارد.

طراحی ویلا

یک تراس بزرگ که منظره عظیمی از محیط اطراف را نشان می دهد، یکی از اهداف اصلی طراحی در جنوب شرقی این ساختمان است که بهترین مسیر برای تماشای شهر دماوند را فراهم می آورد.  محدودیت ارتفاع در سقف های شیب دار و داشتن شیب مطلوب در رابطه با زیبایی و کاربرد، منجر به کمبود ارتفاع در تراس شده است. در واکنش به این مشکل، یک سقف شیبدار مکانیکی و قابل تنظیم طراحی شده است که در برابر باد مقاوم بوده و به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه می باشد.

نمای ساختمان ویلایی

از آنجاییکه این ساختمان در مناطق زلزله خیز واقع شده است، طراحی سازه با ستون های شیب دار به چالشی بزرگ تبدیل گردید. علاوه بر این، ساخت قاب های فلزی با الگوی دقیق و آب بندی آن ها امری سخت و دشوار است.

ویلای دوبلکس

ویلای مدرن

نقشه ویلا

خانه ویلایی

طراحی ویلا

ویلای مدرن

نظر شما در مورد طراحی ویلای مدرن در دماوند چیست؟ نظرات خود را با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

تحریریه خانه طرح
منبع : archdaily