آمده ایم شما را با طرح هایمان ، شگفت زده کنیم ! خانه های دوبلکس از سالیان بسیار دور همیشه یک انتخاب رویایی برای بسیاری از سلایق بوده اند . اما به راستی چه پارامتر هایی برای سنجش طراحی خانه دوبلکس در نظر گرفته می شود ؟ با خانه طرح در معرفی ایده هایی نو در زمینه طراحی خانه های دوبلکس همراه باشید .

خانه دوبلکس چیست ؟

بگذارید کمی به عقب برگردیم و یک تعریف مختصر از خانه های دوبلکس داشته باشیم . به طور کلی “خانه دوبلکس” به خانه دو طبقه ای اطلاق می شود که معمولا طبقه اول شامل نشیمن ، آشپزخانه ، توالت ، حمام و طبقه دوم دارای اتاق خواب و سرویس بهداشتی است و در بخش نشیمن ، یک راه پله مشترک برای دسترسی بین دو طبقه وجود دارد . (منبع تعریف : مهندس خیری)

نمای خانه دوبلکس مدرن یا کلاسیک ؟

اینکه چه سبک از ساختمان دوبلکس بهتر است یا بدتر کاملا به سلیقه شما بستگی دارد. معمولا خانه های دوبلکسی که به سبک کلاسیک طراحی و ساخته می شوند ، هزینه بالاتری را به خود اختصاص می دهند ، البته باید این امر را متذکر شد که لزوما صرف هزینه بالا ملاکی بر بهتر بودن ساختمان دوبلکس از رغبایش نیست . خانه های بیشماری هستند که با وجود صرف هزینه های بسیار زیاد ، عملکرد مناسبی نداشته اند .

طراحی معماری خانه دوبلکس ، فرم گرایی یا عملکردگرایی ؟

تیم معماری خانه طرح همیشه طراحی بر اساس فرم گرایی و عملکرد گرایی را همزمان مد نظر قرار می دهد . در بحث عملکردگرایی ساختمان های دوبلکس پیشنهاد می کنیم تقسیم فضاها را از طریق یک لابی با شکوه انجام دهید . نکته مهم دیگر رعایت اصول طراحی فضاهای عمومی و خصوصی است که طراح آرشیتک ، ملزم به رعایت آنهاست . در بحث فرم گرایی نیز بهتر است طراحی فرمی ساختمان دوبلکس متناسب با ابعاد سایت پلان ، شرایط مالی کارفرما ، اقلیم منطقه ، توپوگرافی زمین انجام شود .

باید ها و نباید های راه پله دوبلکس گرد !

راه پله های دوبلکس بخش جذاب و جدا نشدنی یک ساختمان دوبلکس هستند . اینکه راه پله دوبلکس فرم گرد ، نیم دایره ، سه طرفه و … داشته باشد بستگی به فرم و مساحت زمین دارد . استفاده از راه پله های گرد در بیشتر مواقع بیشترین جذابیت را به خانه های دوبلکس می بخشند اما در بسیاری از موارد باعث ایجاد فضاهای پرتی نیز می شوند . بنابراین در طراحی راه پله خانه های دوبلکس می بایست به صورت حساب شده عمل کرد .

بهترین شرکت طراحی خانه دوبکس کجاست ؟

خوشبختانه در ایران معماران بزرگی مشغول به طراحی این گونه از ساختمان ها هستند . گروه معماری خانه طرح نیز مدیریت طراحی بسیاری از پروژه های خانه های دوبلکس در اقصی نقاط کشور از جمله (تهران، کرج، آمل ، تبریز ،  قشم ، آبادان ، و …. داشته است.

طراحی خانه دوبلکس

از نمای خانه های دوبلکس شروع می کنیم . معمولا نمای ساختمان ها در ایران به دو سبک مدرن و کلاسیک انجام می شوند . درست است بسیاری از نماها به شکلی کاملا غلط الگوبرداری و ساخته شده اند اما شیوه و سبک مورد نظر معمولا یکی از این دو سبک معماریست که مورد استفاده قرآر می گیرد . تصویر بالا نمایی از یک ساختمان دوبلکس کلاسیک است .

ساختمان دوبلکس

تصویر بالا نماسازی خانه ای دوبلکس به سبک مدرن است . یکی از ویژگی های جالب توجه در طراحی این خانه بهره گیری از تعادل هارمونی رنگ های گرم و رنگ سرد در کنار یک دیگر است .

خانه دوبلکس

به دکوراسیون داخلی خانه های دوبلکس می رسیم . دکوراسیون داخلی در این مدل از خانه ها نیز معمولا به دو سبک مدرن و کلاسیک ، طراحی و ساخته می شوند . در تصویر بالا شاهد طراحی خانه دوبلکسی به سبک کلاسیک هستیم . همانطور که مشاهده می کنید ساکنین این ساختمان بعد از ورود به بنا وارد یک لابی مرکزی و به عبارتی فضای تقسیم در ساختمان دوبلکس می شوند و سپس از این فضا به طبقه بالا و سایر فضاهای طبقه همکف هدایت می شوند .این ساختمان دوبلکس مربوط به یکی از شیخ نشینان دبی می شود .

کناف سقف پذیرایی

یکی از مهمترین و اساسی ترین مسائل در طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان های کلاسیک ، طراحی سقف است . استفاده از سقف کناف می تواند گزینه مناسبی برای این منظور باشد .

خانه دوبلکس

سبک مدرن در طراحی دکوراسیون داخلی خانه دوبلکس برای کسانی که به مدرن بودن و هزینه کمتر فکر می کنند گزینه مناسبی است . در سبک های مدرن خبری از دیوارها و سقف های تزئیناتی و پر زرق و برق نیست و سادگی حرف اول را می زند .

ساختمان دوبلکس

تصویر بالا یک نمونه کامل از دکوراسیون ساختمان دوبلکسی را نشان میدهد که به سبک دوست داشتنی مدرن ساخته شده است . همه چیز ساده و بدون اضافه کاری ساخته شده است .

طراحی خانه دوبلکس

سادگی در بهرگیری از رنگ ها نیز به چشم می خورد . استفاده از رنگ بندی قهوه ای و سفید به نظم و خلوت نگه داشتن دکوراسیون داخلی کمک شایانی کرده است .

پله گرد دوبلکس

به بخش راه پله هایی میرسیم که جزء بسیار یک خانه دوبلکس محسوب می شوند . بسیاری از مردم خانه های دوبلکس را بخاطر راه پله های زیبایش دوست دارند . تصویر بالا نمایی از یک راه پله خانه دوبلکس است . همانطور که از جزئیات این راه پله قابل مشاهده است ، سبک استفاده شده ، کلاسیک می باشد .

پله گرد

استفاده از راه پله های مارپیچ شیشه ای یکی دیگر از انتخاب های رسیدن به طبقه بالا در خانه های دوبلکس است . البته افراد بسیار کمی از راه پله های شیشه ای برای خانه دوبلکس خود استفاده می کنند .

پله گرد

راه پله های چوبی گزینه دیگری در ساخت راه پله های گرد مخصوص خانه های دوبلکس هستند .

طراحی خانه دوبلکس

نمایی از راه پله دوبلکس گرد با طراحی جذاب و شگفت انگیز

خانه دوبلکس

تصویر بالا نمونه های دیگری از راه پله گرد هستند که با نرده فلزی ، متریال سنگ و گچ طراحی شده اند.

دکوراسیون اتاق خواب

در بخش طراحی اتاق خواب برای منزل دوبلکس ، وجود یک تراس که به اتاق خواب راه داشته باشد بسیار مفید است . اتاق خواب هایی با متراژ ۱۸ الی ۲۵ متر برای ساختمان دوبلکس بسیار ایده آل به نظر می رسد .

حیاط سازی خانه

به همان اندازه که طراحی دکوراسیون داخلی منزل اهمیت دارد ، محوطه سازی حیاط نیز از اهمیت بالایی برخوردار است . در تصویر بالا شاهد فضایی برای نشیمن و گپ خانوادگی هستیم .

حیاط سازی خانه

استخرها در ساختمان های دوبلکس جزء دیگری هستند که ترکیب آنها با محوطه سازی منظره های زیبایی خلق می کند.

نمای ساختمان یک طبقه

دیدگاه شما در مورد انواع مدل خانه دوبلکس چیست ؟ آیا شما هم قطعه زمینی دارید و به دنبال ساخت یک خانه دوبلکس زیبا هستید؟ در مرحله اول نیاز به یک نقشه حساب شده ، فنی و منطبق بر استاندارد های معماری دارید. اگر این چنین است تیم معماری خانه طرح می تواند شما را در راه رسیدن به این هدف یاری نماید. جهت طراحی خانه دوبلکس کافیست از طریق فرم درخواست خدمات اقدام فرمایید.

تحریریه خانه طرح
منبع : khanetarh