طراحی خانه دوبلکس ایرانی با تلفیق دو متریال مدرن و سنتی می تواند نتایج جذابی به همراه داشته باشد! اینکه شما بتوانید هر دو سبک معماری یعنی هم سبک مدرن و هم سبک سنتی را هم زمان در یک ویلا حس کنید میتواند بسیار هیجان انگیز باشد. طراحی خانه دوبلکس بید مجنون در کرج ایده ی خلاقانه و منحصر به فردی دارد. استفاده از متریال سیمان ، نمای خانه دوبلکس را مدرن کرده ، در عین حال بهره گیری از آجر نسوز در بخش تو رفتگی بدنه نما ، حس زندگی و نشاط را به نمای این ساختمان اضافه کرده است. این که چرا نام این ویلا بید مجنون است را در ادامه مطلب بیان خواهیم کرد. با خانه طرح در بررسی طراحی خانه دوبلکس ایرانی همراه باشید.

مشخصات پروژه :

نام پروژه : خانه دوبلکس بید مجنون
معمار : شرکت معماری برانیا
موقعیت : ایران، کرج
مساحت : ۲۰۰۰ مترمربع
سال پروژه : ۲۰۱۷
کارفرما : فرشید علیزاد

طراحی خانه دوبلکس

گفته های معمار در خصوص طراحی خانه دوبلکس ایرانی

یک باغ ۲۰۰۰ متری سرسبز که در منطقه زیبا دشت کرج واقع شده است و یک کلبه زیبا که در وسط باغ قرار گرفته است. هدف کارفرما تخریب این کلبه و احداث بنای جدید در زیربنای وسیع تر بود. مشکل عمده ای که در این وضعیت وجود داشت، نبود فضای مناسب مورد نیاز او بود.  علاوه بر این، وی دوستدار طبیعت بودو از رابطه غیرمنسجم فضای داخلی کلبه و محوطه باغ، ناراضی بود، بنابراین خواستار طرحی بود که در آن رابطه ای یکپارچه بین باغ و فضای سبز نیز وجود داشته باشد. به نحوی که زمانی که آنها در داخل خانه هستند، می توانند آنچه را که در خارج از خانه اتفاق می افتد را مشاهده کنند و می توانند تغییر فصل را به خوبی ببینند.

خانه دوبلکس ایرانی

نمای ویلا دوبلکس   عکس طراحی خانه

دوبلکس

نمای ویلا دوبلکس

در مقابل عمارت، دو درخت بید مجنون وجود داشت که یادآور خاطرات فراوانی برای کارفرما بود. ما تصمیم گرفتیم برخلاف تمامی تغییراتی که با توجه به نیازها داده بودیم، این بخش از چشم انداز را حفظ نماییم،  تا حس وابستگی در بعضی از نقاط طرح باقی مانده و مخاطبان را به گذشته متصل نماید. کارفرما خواسته بود تا یک ویلای تفریحی مسکونی برای زندگی با دو فرزند و والدینشان داشته باشند. علاوه بر این، فضای کافی را برای جشن و همچنین تفریح آخر هفته با خانواده و دوستان داشته باشند. ما یک  دیدگاه نوستالژیکی در این رابطه داشتیم، یک خانواده ایرانی با نگرش های مختلف و همچنین احترام به سنت ها. علاوه براین ، تمایل مشتری به افق های جدید، بیش از مسائل مربوط به پروژه و جستجوی فرصت های جدید در مقیاس جهانی بود.

طراحی خانه دوبلکس

سطح سفید بتنی با حرکت سیال و جاری خود بین فضاها و خطوط صاف، جزو سبک های جهانی به شمار می رفت این در حالی است که هسته گرم آجری با جزییاتی دقیق و در مقیاس انسانی، در کنار توجه به ویژگی های معماری ایرانی مانند باغ های گود(پایین تر از سطح زمین) ، رواق های ورودی، نور دریچه ها، حضور طبیعت و آب و و غیره، در جستجوی ارتباطی با جغرافیای معاصر ایران است. سازه و معماری به طور کامل با یکدیگر مطابقت دارند و در واقع ساختار پروژه همانند ایده پروژه است. سطح بتنی به نحوی طراحی شده است که در حالی که پاسخگوی مفاهیم معماری است، در خدمت سازه و استحکام ساختمان نیز می باشد.

طراحی خانه دوبلکس

طراحی خانه دوبلکس

خانه دوبلکس ایرانی پلان ویلایی دوبلکس

طراحی خانه دوبلکس

طراحی خانه دوبلکس ایرانی بخش تراس را مشاهده می کنید.

دوبلکس

دیوارهای غربی، شمالی و دیوار روی کنسول که با یک سه گوش قوسی شکل به پایه  متصل است، در واقع دیوار برشی پروژه است و عملکرد سازه ای دارد و زمین لرزه را در سه جهت مهار می کند. حتی دیوار برشی روی کنسول که به پی ساختمان نرسیده است نیز عملکرد سازه ای دارد و سقف و طبقه اول را به یکدیگر متصل کرده است. سیستم سازه ای شامل دو بخش است: بخش اول دال های مشبک (فریم های فرعی نامنظم) که برای حفظ ظرافت فرم و پاسخ به تعدادی از دهانه ها می باشد. دومین بخشی که ما استفاده کردیم، دیوار برشی بود تا از ساختن قاب سازه ای برای بکاربردن ستون های نازک و نامتقارن جلوگیری شود. همچنین در قسمت کنسول بتنی که حداقل ۴.۶ متر و حداکثر ۶ متر طول و ۸ متر عرض دارد، کابل های پیش تنیده در دو طرف آن، استفاده شده است.

خانه های شیک

عکس طراحی خانه

طراحی خانه دوبلکس ایرانی بخش دکوراسیون پذیرایی را در تصویر بالا مشاهده می کنید.

خانه های شیک

خانه دوبلکس ایرانی

استفاده از راه پله گرد در طراحی خانه دوبلکس ایرانی اکثر مواقع از اهمیت زیادی برخوردار بوده است.

پله دوبلکس

خانه دوبلکس ایرانی

خانه دوبلکس

نقشه خانه دوبلکس

نقشه خانه دوبلکس

عکس طراحی خانه

نمای ویلا دوبلکس

نقشه خانه دوبلکس

طراحی خانه دوبلکس

نمای ویلا دوبلکس

خانه دوبلکس ایرانی

نظر شما در مورد طراحی خانه دوبلکس ایرانی در کرج چیست؟

تحریریه خانه طرح
منبع : archdaily