یکی از ویژگی های مهم معماری ایرانی استفاده از مصالح معماری بوم آور است. یعنی از مصالحی استفاده کنیم که در اقلیم منطقه مان به وفور یافت شود و صد البته مناسب با استاندارد های معماری روز دنیا نیز باشد. در این بخش قرار است به بررسی نقشه ساختمان ویلایی با نمای مدرنی بپردازیم که در شهر کیش طراحی و ساخته شده است. کارفرمای این پروژه در نظر دارد نمای مدرنی داشته باشد و از مصالح سنتی ایرانی در قالب نمای مدرن استفاده نماید ، پس با یک نقشه ساختمان ویلایی خاص و منحصر به فرد روبِرو هستیم.

مشخصات پروژه :

معماران : دفتر CSD
مکان : کیش ، ایران
معماران : ایمان معمار ، علی رهی
مساحت : ۲۵۲.۰ متر مربع
سال پروژه : ۲۰۱۷
عکس ها : محمدحسن اتفاق

نمای مدرن

سخن معماران در مورد نقشه ساختمان ویلایی با نمای مدرن

در طراحی این نقشه ساختمان ویلایی تلاش شده است تا نیازهای کمی و فضایی مطابق با سبک زندگی و سلیقه معماری کارفرما، ضمن توجه به تجربیات وی در پروژه قبلی ، نارضایتی وی از فضاهای داخلی و همچنین موارد دیگری همچون اصرار بر رعایت موازین حریم خصوصی در معماری داخلی و در کل منطقه ساختمان برآورده شود.

نقشه ساختمان ویلایی

نمای ویلایی

معماری در این پروژه باید مطابق با قوانین و مقررات حاکم بر منطقه (مقررات شهرسازی) باشد ، الزامات کارفرما (ساختمان مدرن ، رعایت معماری سنتی ایران ، کاربرد فضاهای داخلی) را رعایت کرده و با آب و هوای منطقه (هوای گرم نور و خورشید شدید) سازگار باشد. سرانجام ، تأثیر عوامل فوق در معماری پروژه منجر به شکل گیری ایده اصلی طراحی شد که عمدتاً با هدف از بین بردن چالش ها در طول پروژه انجام می شود.

دکوراسیون ویلا

از این رو ، به منظور رعایت مقررات شهرنشینی منطقه ای از جمله نیاز به ساخت سقف های شیب دار ، تلاش شد سقف شیب دار روبروی ضلع غربی-شرقی ساختمان ایجاد شود. به منظور پاسخگویی به نیازهای مشتری (توسعه فضاهای داخلی قابل اجرا و رعایت استانداردهای حریم خصوصی در ساختمان مدرن):

– در نقشه ساختمان ویلایی تلاش شده است تا نيازهاي كيفی و كمی مشتری (در ارتباط با فضاهاي سرپوشیده) در نظر گرفته شود و هر دو فضای عمومي و خصوصی در جهت رفع نيازهاي حريم خصوصی توسعه يابد.

نمای ویلا

نقشه خانه ویلایی

نقشه خانه دوبلکس

– در طراحی نمای ساختمان ، سعی شد برای تهیه یک نمای مدرن ، دو جلد ساده ترکیب کنید. در مورد نمای بیرونی ساختمان ، به دلیل مجاورت ساختمان به خیابان و احتمال برخورداری از منظره مستقیم از فضاهای داخلی به فضای خارجی ، سعی شده است از لوازهای چوبی معروف به “شنشیر” استفاده شود که به طور سنتی در معماری مناطق جنوبی ایران ، برای ساختن سازه آجری و رعایت استانداردهای حریم خصوصی آن مورد استفاده قرار می گرفت.

آجر نسوز

اندازه گیری های زیر برای سازگاری با آب و هوای منطقه انجام شد:

– استفاده از یک عنصر معماری معروف به لوستر چوبی یا “شنشیر” که معمولاً در جنوب ایران مورد استفاده قرار می گیرد و از تبادل سریع گرما جلوگیری می کند (به دلیل قرار گرفتن در فضای بین فضای داخلی و خارجی) مانع از نفوذ در فضای شدید نور آفتاب در فضای داخلی و پنجره ها و … می شود، با کنترل جریان هوا ، میزان رطوبت را کاهش می دهد ، باد را به سمت فضای داخلی هدایت می کند و شرایط لازم را برای تهویه دو طرفه فراهم می کند.

نقشه ساختمان ویلایی

نمای مدرن

– توسعه حداکثر دهانه در ضلع جنوبی و شمالی ساختمان جهت تهویه بهینه

– استفاده از مصالح آجری در نمای مدرن ساختمان (به دلیل ظرفیت حرارتی بالا)

– استفاده از رنگهای روشن در نمای ساختمان

– توسعه سازه های دو جداره به منظور به حداقل رساندن تبادل گرما

نمای ویلا

 

نقشه خانه ویلایی

دکوراسیون ویلا

 

 

  

 

نقشه ساختمان ویلایی

 

دکوراسیون ویلا

دکوراسیون ویلا

نمای مدرن

نقشه ساختمان ویلایی

نمای مدرن

نقشه ساختمان ویلایی در کنار نمای مدرن ، در مجموع طراحی ویژه ای را ارائه داده است.

نمای مدرن

 

آجر نسوز

نمای ساختمان ویلایی

نمای ساختمان ویلایی

نمای ساختمان یک طبقه

نمای ساختمان یک طبقه

 

آجرنما

آجرنما

آجرنما

نمای ساختمان ویلایی

نظر شما در مورد نقشه ساختمان ویلایی با نمای مدرن در کیش چیست ؟

تحریریه خانه طرح
منبع : archdaily