طراحی منزل مدرنی که در بسیاری از وب سایت های معتبر خارجی سروصدای زیادی به پا کرد . این منزل مسکونی” خانه شریفی ها” نام دارد . یکی از شاخصه های مهم این خانه نمای گردانی است که متناوب با فصول سال نمایی درونگرا و برونگرا به خود می گیرد . با خانه طرح در بررسی جنبه های مختلف خانه شریفی ها همراه باشید .

مشخصات پروژه :

نام پروژه : طراحی منزل شریفی ها
موقعیت: تهران، ایران
تاریخ: ۱۳۹۲
مساحت: ۱۴۰۰ مترمربع
کارفرما: مژگان زارع نیری، فرشاد شریفی نیک‌آبادی
مجسمه‌ساز: محمدرضا حکیمی
نقاش: شهلا همایونی
عکس: پرهام تقی‌اف، سالار مطهری

طراحی نمای ساختمان

انعطاف پذیری و عدم ایستایی در قلب کانسپت و طراحی منزل نهفته است. طراحی این بنا به گونه ایست که نهایت جذابیت را در فضای خارجی و دکوراسیون داخلی شاهد هستیم . از ویژگی های مهم این بنا چرخش حجم مکعب شکل نمای اصلی (نمای شمالی) آن است که این بنا را به دو حالت ، درونگرا و برونگرا تبدیل می کند . اغلب این تغییرات می تواند به دلیل تغییرات فصل و یا سناریوهای کاربردی رخ دهد .

نقشه خانه

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید عرض زمین به نسبت طول آن بسیار باریک است و همین امر موجب شد تیم طراحی دست به خلاقیت و ابتکارات نوآرانه ای بزند . در این بخش از نرم افزار های دوبعدی و سه بعدی سازی نهایت استفاده به عمل آمد .

طراحی منزل

طراحی نمای ساختمان

در فصل تابستان، خانه شریفی ها حجمی باز/ شفاف / و متخلخل با تراس بزرگ و گسترده را فراهم می کند. در مقابل، در طول زمستان های سرد و برفی تهران، حجمی بسته، حداقل بازشوها و حداقل تراس گسترده ی تابستانی را  ارائه می کند. در این پروژه، کانسپت های تیپولوژی درونگرا / برونگرا منجر به تحول فضایی هیجان انگیزی به صورت یک ساختمان مسکونی همیشه در حال تغییر ایجاد کرده اند .

دکوراسیون منزل ایرانی

دکور منزل

استخر ویلا

در طراحی منزل شریفی ها شاهد ۷ طبقه هستیم : دو طبقه زیرزمین که دارای استخر ، سونا جکوزی و سالن ورزشی می باشد و محلی نیز برای نشیمن و پذیرایی در آن در نظر گرفته شده است ، در طبقه همکف شاهدی پارکینگ و لابی ورودی هستیم . فعالیت های عمومی در طبقه اول و دوم اتفاق می افتند، و زندگی خصوصی خانواده در طبقه سوم و چهارم اتفاق می افتد.

استخر ویلا

این پروژه از چهار بخش اصلی شامل؛ حجم ثابت ساختاری، فضای خالی (ووید)، حجم ثابت و حجم قابل  جابجائی تشکیل می شود. هنگامی که جعبه ها بسته می شوند، ساختمان نور خورشید را از فضای خالی مرکزی گرفته، که دو حجم ثابت را با پل های معلق متصل می کند.

دکوراسیون داخلی خانه

خانه مطابق با نیازهای عملکردی کاربران آن است. به عنوان مثال، بسته به اینکه آیا مهمانی وجود دارد یا نه، اتاق مهمان (واقع در طبقه دوم) را می توان برای اهداف مختلف به کار گرفت. به طور مشابه، دفترهای موجود در خانه و اتاق صبحانه (تبدیل اتاق های طبقه اول و سوم ) بر اساس نیاز ساکنان می توانند ظاهر رسمی خود را تغییر دهند.

دکوراسیون داخلی منزل ایرانی

در طراحی درب ها یک سبک مینیمالیستی و ساده در نظر گرفته شد . استفاده از رنگ های شاد در اولویت رنگ بندی این خانه زیبا بود .

استخر ویلا

عقب رفتگی تا سه متر از خط مرزی مجاز برای  ساخت و ساز، به ما اجازه می دهد تا با قرار دادن یک شیشه، نور روز را برای طبقه همکف تامین کنیم. بخش سالن بدنسازی بین دو حوضچه کوچک قرار دارند که نقش مجسمه ها بر آب منعکس شده و در سراسر فضای بینابین قرار می گیرد.

نقشه خانه

برای اینکه بتوان بخشی از نما را چرخش داد نیاز به یک سیستم ریلی بود . این سیستم در مکان هایی از جمله سینما ، نمایشگاه های اتومبیل و … استفاده می شود . شرکت فولاد و صنایع حمل و نقل در ایران نیز تولید کننده ی چنین فناوری هایی  هستند اما از آن جائی که مشتری ما خودش وارد کننده CNC و دیگر ماشین آلات صنعتی از کشور آلمانی بود ، سیستم سازه ای ساخته شده در آلمان را ترجیح داد.

دکوراسیون منزل ایرانی

جزئیات نرده و روش های کنترل نفوذ هوا، مسائل عمده ی طراحی جعبه های تبدیل شدنی بودند. طراحی نرده های تاشو و اصلاح لبه جعبه ها، به راه حل هایی عملی منتهی شدند .

طراحی منزل

با توجه به ویژگی های این نوع از معماری، سیستم سازه ای نا منظمی وجو داشت . پس از مدل سازی دیجیتالی ساختار، یک سری از تجزیه و تحلیل های SAP2000 به بررسی عملکرد ایستا و پویای سیستم پیشنهادی، انجام شد. ویژگی اصلی این ساختار سرهم بندی شده، قابل حمل بودن است، که در طول فرآیند ساخت توسط شرکت تولید کننده آلمانی در نظر گرفته شده است. بار اصلی بر روی ستون های نشیمن قرار دارد.

طراحی منزل

نقشه خانه

نقشه خانه

نقشه خانه

نقشه خانه شریفی ها

پلان خانه

نقشه خانه

نقشه خانه

نقشه خانه

با توجه به تنظیمات مختلف، جعبه های تبدیل شدنی، محاسبه بر اساس اعمال بیشترین بار وارده به سازه در نظر گرفته شد . علاوه بر این، برای جلوگیری از تغییر شکل ساختاری جعبه های تبدیل شدنی، ارتعاشات احتمالی نیز مورد بررسی کامل قرار گرفت . نظر شما در مورد طراحی منزل مدرن شریفی ها چیست؟

مترجم : بهنام خیری | تحریریه : خانه طرح