طراحی دکوراسیون فروشگاهی مدرن در کنار نمایی مدرن که با بافت قدیمی محله ای همسویی کامل داشته باشد کاری سخت و دشوار محصوب می شود . فروشگاه بی نام یکی از این پروژهاست که در شهر نجف آباد اصفهان طراحی و اجرا شده است . با خانه طرح دربررسی این پروژه که در یکی از بافت های قدیمی شهر نجف آباد طراحی اجرا شده است همراه باشید .

مشخصات پروژه :

نام پروژه : فروشگاه بی نام
شرکت طراح : دفتر معماری آینه
موقعیت: نجف‌آباد، اصفهان، ایران
تاریخ: ۲۰۱۲
مساحت: ۷۹۴ مترمربع
کارفرما: آقای جعفر حمیدی

طراحی دکوراسیون فروشگاه

تجربه طراحی فروشگاهی كه كاربری آن مشخص نباشد، تجربه خاصی بود. زمین آقای حمیدی، كارفرمای پروژه، با توجه به فرم كشیده‌اش، نگاه خاصی می‌طلبید . علاوه بر همه آنچه که گفتم، آقای حمیدی هیچ پیشنهادی برای استفاده از فضای موجود نداشت و اصلا نمی دانست چه کاربری برای این زمین در نظر بگیرد . از این رو، کار هم سخت تر شد ولی این پایان داستان نبود. محیط شلوغ و آشفته پروژه، محدودیت های ارتفاعی به دلیل موقعیت زمین و محدودیت های اقتصادی از دیگر مواردی بود كه باید در نظر می‌گرفتیم.

 نمای تجاری

ما زمین پروژه را از وسط ، روی محور شمالی جنوبی بریدیم و به چهار نیم‌ طبقه مجزا تقسیم كردیم و به دلیل محدودیت های ارتفاع بندی تصمیم گرفتیم تا بیشتر ساخت و ساز را داخل زمین( زیر زمین) انجام دهیم. لایه های مختلف هر طبقه باید شامل تسلط بصری و سهولت در رفت و آمد می شد و ما برای تنظیم هزینه ها، از پله در طبقات استفاده کردیم.

طراحی دکوراسیون فروشگاه

دکوراسیون داخلی فروشگاه 

و ما به هدف خود رسیدیم؛ با فراهم کردن یک چشم انداز عمقی و گسترده که از ورودی مجتمع شروع می شود و به سمت تمام طبقات پیش می رود. وجود خطوط رنگی روی زمینه ای ساده، فروشگاه تک رنگ، جهت خطوطی که حجم بی نظیری از نور را فراهم می کنند و این خطور نور از بالا تا طبقات پایین جریان دارند. ( طراحی دکوراسیون فروشگاه )

طراحی دکوراسیون فروشگاه

ما با برش طرح ، این امكان را به وجود آوردیم كه همه فضا بتواند به چهار بخش مختلف فروش تقسیم شود و حتی با ایجاد پارتیشن‌هایی كنار مسیر عبور، امكان تعطیلی هر یك از این چهار لایه، در عین كار كردن بقیه لایه‌ها وجود داشته باشد.

 طراحی دکوراسیون مغازه

از مهم‌ترین عواملی كه به ایده اولیه ما در نما شكل داد ، قرارگیری در بافتی است كه به جز خانه تاریخی مقابل پروژه ما، بقیه بناهای ساخته شده در آن از نوع بساز بفروشی و بدون زبان مشخصی است كه روز به روز نمای معبر شهری را زشت‌تر می‌كنند. مهم‌تر آنكه، خانه روبرو متعلق به كارفرمای همین پروژه است؛ ضمن صحبت‌های ما با او، قرار بر این شده كه خانه حفظ شود و بعد از مرمت و احیاء، رو در روی حجم مدرن، با فروشگاه گفتگو کند. نمای شفاف فروشگاه و انعكاس بدنه خانه بر روی آن، همچنین تصویری از خانه كه از داخل فروشگاه، از درون قابی مدرن و رنگی دیده می‌شود، بخشی از این گفتگوست كه می‌تواند در این معبرِ ملال‌آور آشفته، فضایی پرنشاط به شهر هدیه كند. اكنون آقای حمیدی فروشگاهی دارد كه با توجه به نوع طراحی آن، هر روز می‌تواند تصمیم‌هایی متفاوت و متنوع درباره آن بگیرد.

نمای ساختمان تجاری

نمای ساختمان تجاری

پلان مجتمع تجاری

پلان مجتمع تجاری

پلان مجتمع تجاری

طراحی فروشگاه

طراحی فروشگاهمعماری و طراحی دکوراسیون فروشگاه بی نام یکی از نمونه های موفق و البته پر حاشیه در بحث ساختمان های تجاری محسوب می گردد . محدودیت های موجود در زمین نه تنها موجب تضعیف معماری بنا نشده اند بلکه در بسیاری از بخش ها شاهد خلاقیت های جالبی بودیم . در انتها منتظر نظرات شما هستیم .

مترجم : بهنام خیری | تحریریه : خانه طرح