طراحی خانه دوبلکس با نمای خیره کننده و معماری داخلی جذاب بسیار هیجان انگیز است . به سراغ خانه دوبلکسی رفتیم که در نوع خود ، نمایی بسیار خاص و جالب توجه دارد . این خانه دوبلکس، ۲۳۲ متر مربع می باشد و در دالکیت ساخته شده است . با خانه طرح در بررسی این خانه دوبلکس همراه باشید .

مشخصات پروژه :

نام پروژه : طراحی خانه دوبلکس با نمای مدرن
معمار: شرکت معماری کِلاول آرکیتکتوس
محل: دالکیت، WA 6009، لا آلکاینا
طراح ارشد : مانوئل کِلاول روهو
همکاران: MAEK؛ رابین هارلُف
مساحت: ۲۳۲مترمربع
سال ساخت: ۲۰۱۳
عکس: دیوید فروتُس روئیز

نمای ویلایی دوبلکس

خانه ویلایی

طراحی خانه دوبلکس

“خانه ی ضربی” در محلی مشرف بر یک منطقه مسکونی در اطراف مورسیا قرار گرفته است، و چشم اندازی منحصر به فرد به کوههای های مجاور این منطقه، یعنی ” Sierra de la Pila” و “Valle del Ricote” دارد. چشم انداز زیبای کنونی محل پروژه و ابهام در نوع معماری ساختمانهایی که در آینده در مناطق مجاور ساخته خواهند شد ایده ی مرکزی این کار را شکل داده اند. این ایده ی مرکزی این است که جهت طبقه ی همکف به سمت باغ که محوطه ی خصوصی تری است متمایل شود، و طبقه ی بالا به سمتی متمایل شود که اجازه ی استفاده ی مناسب از چشم انداز و نور حتی در صورت ساخت وساز در اطراف خانه را بدهد.

خانه دوبلکس

در این پروژه، معمار این دو طبقه را مانند دو بلوک کوچک اسباببازی فرض کرده است که میتوانند به راحتی بر روی هم سوار و جابجا شوند و بنابراین ایده و مفهوم مرکزی کار را با چرخش دو المان (طبقه) نسبت به هم محقق کرده است. دو حجم مستطیلی شکل با طول ۲۰ و ارتفاع حدود ۵ متر، ۳۵ درجه نسبت به هم چرخش داده شده اند به طوری که نتیجه ی کار محقق شدن حداکثر چشم انداز در دو انتهای احجام و بوجود آمدن کنسول (پیش آمدگی) های تقریباً ۱۰ متری شده است.

پلان خانه دوبلکس

وجود این کنسول ها و چرخش دو حجم، محوطه ی استخر و نما را از آفتاب مستقیم وبیش از اندازه محفاظت می نمایند.

خانه دوبلکس با نمای مدرن

قدرت بیانی این روش پیکربندی احجام که حالتی رسمی داشته و از اصولی ابتدایی پیروی می کند، با ایجاد یک تمایز ظریف بین دو حجم افزایش یافته است . لبه های هر حجم با توجه به جهت بازشوهای آن گرد شده اند و به این ترتیب بر سرشت مستقل هر حجم تاکید شده است. بنابراین ، در طبقه همکف لبه های عرضی ساختمان یعنی لبه های ورودی بزرگ واقع در جهت جنوب شرقی گرد شده اند؛ ولی در طبقه ی بالا این کار بر روی لبه های طولی ساختمان یعنی لبه های بازشوی اتاقها در دو انتهای حجم اعمال شده است. این کار از لحاظ ظاهری نیز سطح تماس بین دو حجم را کاهش داده و طبیعت هندسی مستطیلی شکل آنها را تقویت می نماید.

طراحی خانه دوبلکس

تماس به زمین نیز با استفاده ی دوباره از همان مکانیزم چرخش ایجاد شده است. در این قسمت یک حجم سوم مدفون در خاک که شامل عرشه استخر نیز می باشد نسبت به احجام بالا چرخش داده شده است تا انتقال بین زمین باغ و محوطه ی مسکونی را تسهیل نماید.طراحی خانه دوبلکس

دکوراسیون ویلا

مترجم : بهنام خیری | تحریریه : خانه طرح