آیا به دنبال جدیدترین عکس های نمای سیمانی برای طراحی نمای ساختمان خود هستید؟ در این بخش قصد داریم شما را را جدیدترین نماهای مدرن سیمانی و نمای رومی سیمانی آشنا کنیم. اما قبل از معرفی این نماها می خواهیم شما را با انواع نمای سیمانی و همچنین مزایا و معایب استفاده از نماهای سیمانی آشنا کنیم.

انواع نمای سیمانی کدامند ؟

نمای سیمان سفید

این نما همان‌طور که از نامش پیدا است با استفاده از سیمان سفید اجرا می‌شود. این نما خصوصیات ظاهری و فیزیکی سیمان سفید را یدک می‌کشد و به نمای ساختمان ظاهری کاملاً سفید می‌دهد. نمای ساخته شده با سیمان سفید به ساختمان ظاهری لوکس و زیبا می‌بخشد.

نمای سیمان شسته

این نما از ترکیب سنگدانه‌های رنگی، پودر سنگ، سیمان سفید یا سیاه و رنگ‌های معدنی و به صورت اندود اجرا می‌شود. استحکام بالا و زیبایی ظاهری این نما باعث شده است بسیار پرکاربرد باشد. در ساخت این نما اغلب از قالب‌های مستطیلی، مربعی و لوزی استفاده می‌شود و به غیر از نما در راه پله و دیوار باغ نیز به کار گرفته می‌شود. همچنین رنگ‌بندی این نما نیز امکان‌پذیر است.

نمای سیمانی تخته ماله

در اجرای این نما نیاز به دو لایه آستر و تخته ماله است. لایه آستر به ضخامت ۲ سانتی‌متر با استفاده از ملات ماسه و سیمان روی دیوار بلوک سیمانی یا آجری گری (آجر فشرده بدون بندکشی) و لایه دوم به ضخامت ۰.۵ سانتی‌متر، ملاتی متشکل از ماسه، پودر سنگ، خاک سنگ و سیمان استفاده می‌شود که به وسیله تخته ماله روی آستر کشیده می‌شود. برای عدم ترک خوردگی و افزایش زیبایی ظاهر، نما از طریق خط کشی یا سنگ نما به بخش مجزا تقسیم می‌شوند.

نمای تگرگی و ماهوتی

این نمای سیمانی ساختمان معمولاً دارای ضخامت ۲ سانتی‌متر از لایه‌های ملات سیمان، پودر سنگ و خاک سنگ تشکیل شده‌اند که از طریق دستگاه دوغاب پاش روی نمای پاشیده می‌شود. نام تگرگی این به خاطر استفاده از مصالح درشت دانه گرفته شده است، ولی اگر از دانه‌بندی ریز در مخلوط آن استفاده کرد، نام این نما ماهوتی خواهد بود. نمای تگرگی شاید به اندازه نمای سیمان سفید، شسته یا تخته ماله لوکس نباشد، ولی می‌توان ظاهری ساده و مدرن با ترکیب مصالح دیگر ایجاد کرد.

نمای تیشه‌ای

این نمای سیمانی از اندود دو لایه تشکیل شده است. لایه اول که آستری به ضخامت ۲ سانتی‌متر است که با ملات ماسه و سیمان سفید یا سیمان رنگی اجرا می‌شود و بر روی آن لایه‌ای از ملات موزائیک به ضخامت ۱.۵ سانتی‌متر کشیده می‌شود. لایه دوم که با ماله اجرا می‌شود دارای بندهایی است که با شیشه پُر می‌شود و پس خشک شدن اندود، سطح آن را با تیشه‌های مخصوص تیشه‌داری می‌کنند.

نمای سیمانی آبساب و موزائیک شسته

این نما همانند نمای چکشی از لایه آستر با ملات ماسه و سیمان سفید یا رنگی و لایه ملات موزائیک تشکیل شده است، اما روش پرداخت متفاوتی دارد. برای اجرای این نما و قبل از خشک شدن، سطح لایه را با آب خیس کرده و تا نمایان شدن مصالح سنگی، سطح کار را با برس می‌سایند. در صورتی که پس از خشک شدن، لایه نهایی را با سنگ سنباده زده شود و به قدری ساییده شود که کاملاً صیقلی و مانند موزائیک شود، به آن نمای سیمانی موزائیک گفته می‌شود. روش دیگر، پرداخت با آب و اسید است، در این حالت پیش از آنکه اندود سفت شود، با آب و اسید ساییده می‌شود تا سنگ دانه‌ها به شکل برجسته و درشت و سیمان به صورت ریز و فرو رفته نمایان شود که به آن اندود سیمانی شسته می‌گویند.

نمای خراشی

نوعی دیگر از نمای سیمانی ساختمانی به نام نمای خراشی شاخته می‌شود.پس از اجرای لایه آستر با ملات ماسه و سیمان و لایه تخته ماله با ملات ماسه، پودر سنگ، خاک سنگ و سیمان، مقدار کمی مصالح سنگی به ضخامت ۲ میلی‌متر روی سطح کار اعمال می‌شود، سپس برای ایجاد خراش‌هایی روی سطح از ماله مخصوص استفاده می‌شود.

نمای رومی سیمانی

نمای کلاسیک که به آن نمای رومی نیز می‌گویند از نمای روم باستان الهام گرفته شده است. این نما تداعی‌ کننده عظمت، شکوه و زیبایی بنا است، که معمولا ازسنگ‌ تراورتن ساخته می شنود. اما برای کاهش هزینه‌های ساخت می‌توان به جای سنگ از سیمان استفاده کرد. با این حال، نمای رومی سیمانی اغلب در خانه‌های ویلایی مشاهده می‌شود.

نمای مدرن سیمانی

در نماهای سیال و منحنی که در نهایت به سبک مدرن منتهی می شود می توان از متریال سیمان استفاده کرد. نماهای مدرنی که با متریال سیمان سفید اجرا می شوند هزینه اجرای بسیار پایین تری به نسبت سنگ دارند.

تصاویر نمای سیمانی رومی و مدرن را مشاهده نمایید

نمای سیمانی

مزایا و معایب نمای سیمانی چیست؟

از جمله فواید استفاده از نمای سیمانی به شرح زیر است:

  1. برای نمای رومی سیمانی فوق‌العاده قابل اجرا و زیبا است.
  2. از بین دیگر نماها همانند نمای کامپوزیت، نمای سنگی، نمای آجری، نمای بایرامیکس و موارد دیگر ارزان‌تر است.
  3. به دلیل وجود سیمان،مقاومت بالایی نسبت به دیگر نماهای ساختمانی دارد.
  4. در برابر هر گونه تغییرات جوی و شرایط آب و هوایی مقاوم و ماندگار است.
  5. نمای سیمانی به ایجاد سطحی صاف و یکپارچه کمک می‌کند.

معایب نمای سیمانی نیز به شرح زیر است:

  1. این نما عایق رطوبتی و حرارتی خوبی برای مناطق مرطوب نمی‌باشد.
  2. نمای سیمانی خاصیت آنتی استاتیک (تمیزکنندگی) ندارد، یعنی به راحتی گرد و خاک را به خود جذب می‌کند.
  3. بعد از گذشت زمان و با وجود آلودگی‌های شهری، نمای سیمانی رنگ تیره به خود می‌گیرد.

نمای شسته رومی

نمای رومی سیمانی

عکس نمای سیمانی

نمای سیمانی ویلا

نمای رومی سیمانی

انواع نماهای سیمانی

نمای رومی سیمانی

سیمانکاری نمای ویلا

نمای سیمانی ساختمان

نمای سیمانی ساختمان ویلایی

نمای خانه دوبلکس

نمای شسته رومی

نمای سیمانی طرح سنگ

نماهای سیمانی رومی

نمای سیمانی ویلا

نمای رومی سیمانی ویلا

نما سیمان شسته

نمای سیمانی ساختمان

نمای سیمانی

نظرشما در مورد انواع مدل نمای سیمانی چیست؟ کدام یک از مدل های نمای رومی سیمانی بیشتر از سایر نماها مورد توجه شما قرار گرفت؟

تحریریه خانه طرح
منبع : khanetarh – behance