مشخصات پروژه

نام پروژه : طراحی ویلا کلاسیک

کارفرما : جناب آقای بهمنی

مدیر طرح: مهندس بهنام خیری

ترسیم: خانم مهندس جعفری

محل پروژه : استان تهران ، دماوند

مدت زمان پروژه : ۷ روز کاری

توضیحات پروژه

طراحی ویلا کلاسیک یکی از خواسته های امروزی بسیاری از کارفرمایان است. در این بخش به معرفی یکی از نمونه پروژه های طراحی ویلا کلاسیک خواهیم پرداخت که توسط تیم معماری خانه طرح ، به سرپرستی مهندس خیری انجام شده است. زمینی که قرار بود ویلا در آن ساخته شود بر روی یک شیب تند قرار داشت و کارفرمای پروژه از ما خواست تا در طراحی ویلا کلاسیکش ، از شیب زمین به بهترین شکل استفاده نماییم. زمین پروژه چیزی در حدود ۶۰۰ متر مربع بود که ۳۸۵ متر مربع سطح اشغال در نظر گرفته شد. این زمین به صورت دو کله بود و از دو طرف امکان دسترسی داشت و جالب است بدانید اختلاف سطح و کد ارتفاعی بین خیابان شمالی و جنوبی به بیش از ۵.۵ متر می رسید.

پلان طبقه همکف

نقشه ویلا

پلان طبقه همکف ۳۸۵ متر مربع است و شامل فضاهایی چون نشیمن و پذیرایی ، لابی پذیرش ، اتاق خواب میهمان ، سرویس بهداشتی ، آشپزخانه کثیف ، آشپزخانه تمیز ، ناهارخوری ، استخر ، سونا ، جکوزی و حمام می شود. در طراحی راه پله از فرم گرد استفاده شد تا به نوعی این بازیگر مرکزی ، بهترین جلوه را به طراحی ویلا کلاسیک ما بدهد. در طراحی طبقه همکف سعی شد تمام خواسه های کارفرما به بهترین شکل ممکن در نظر گرفته شود و در نهایت شاهد رضایت کارفرما از طراحی نقشه معماری طبقه همکف بودیم.

پلان طبقه اول

نقشه خانه دوبلکس

در طبقه اول با توجه به خواسته کارفرمای پروژه ، یک واحد سرایداری مستقل با یک اتاق خواب ، پذیرایی ، آشپزخانه و سرویس بهداشتی طراحی شد. و اما در ادامه طراحی ویلای دوبلکس ، یک تراس بزرگ در ضلع جنوبی ویلا در نظر گرفته شد که فضای مناسبی برای لذت بردن از طبیعت سبز بیرون است. این ویلای دوبلکس در طبقه اول دارای ۴ اتاق خواب است که ۲ اتاق خواب مستر هستند. همچنین دارای یک فضای TV ROOM است. در طبقه اول یک آشپزخانه مینی به همراه فضایی برای سالن بیلیارد در نظر گرفته شد و در نهایت با طیِ ۵ پله ، به لابی ضلع شمالی بنا می رسیم.

بررسی کدهای ارتفاعی

نمونه طراحی ویلا

ویلا کلاسیک

در تصاویر بالا ، دو برش از ویلا را مشاهده می کنید که کد های ارتفاعی به شکل ملموس تری قابل مشاهده هستند. ضلع معبر خیابان جنوبی در کد ارتفاعی صفر،صفر قرار دارد ، حال آنکه در جبهه شمالی شاهد اختلاف ارتفاع ۵۴۰ سانتی متری هستیم. این اختلاف ارتفاع از طریق پله ها در بخش های مختلف طراحی به شکل تدریجی جبران شد تا ساکنین ویلا به یکباره با پله های طولی مواجه نشوند.

نمای اصلی

طراحی نمای کلاسیک

در طراحی نمای اصلی از سبک معماری کلاسیک استفاده شد . با توجه به خواستِ کارفرما که طراحی پلان معماری اولویت اصلیشان بود ، بر روی طراحی سه بعدی نمای ساختمان طبق نظر کارفرما وقتی گذاشته نشد و به طراحی دو بعدی نمای ضلع شمالی (نمای اصلی) کفایت شد. در نهایت باید گفت طراحی ویلا کلاسیک آقای بهمنی ، یکی از نمونه های موفق با توجه به نیاز و خواسته های مطرح شده ایشان بود. در طراحی این ویلا سعی کردیم خواسته های کارفرما را با توجه به محدویت های پروژه و استاندارد های فضای معماری ، رعایت حریم خصوصی و عمومی و … منطبق نماییم و در پایان پروژه نیز شاهد رضایت ایشان از طراحی ویلا کلاسیک بودیم.