به طور کلی طراحی نقشه دو واحدی (پلان دو واحدی با آسانسور) دارای اصول و ضوابطی است که طراح ملزم به رعایت آنهاست. خارج از ضوابط، نکات مهمی در طراحی نقشه معماری وجود دارد که متاسفانه اکثر معماران ایرانی بی توجه به این نکات ، پروژه کارفرما را به شکلی ناقص تحویل می دهند. عدم رعایت حریم خصوصی در فضاهای معماری ، پرتی فضاهای معماری و عدم توجه به نیاز های اساسی کارفرما از جمله نکاتی است که در اکثر نقشه های معماری مشاهده می شود. در این بخش قصد داریم به یکی از پروژه های قابل قبول که توسط تیم طراحی خانه طرح انجام شده بپردازیم . این پروژه مربوط به نقشه دو واحدی (پلان دو واحدی با آسانسور)  می شود که در ادامه به بررسی این نقشه خواهیم پرداخت.

پلان دو واحدی با آسانسور

توضیحات نقشه دو واحدی (پلان دو واحدی با آسانسور)

پلان تیپ طبقات :

این نقشه دو واحدی در سه طبقه روی پیلوت طراحی شده که هر سه طبقه به صورت تیپیکال هستند. متراژ کل هر طبقه ۲۱۵ متر مربع است که برای هر طبقه کمتر از ۱۰۰ متر مربع فضا در نظر گرفته شد. با توجه به خواسته کارفرما مبنی بر داشتن فضای نشیمنِ نسبتا بزرگ تصمیم گرفتیم هر واحد مسکونی را به صورت دو خوابه طراحی نماییم. یکی دیگر از خواسته های کارفرما در نظر گرفتن دو بالکن یکی برای اتاق خواب والدین و دیگری برای آشپزخانه بود که خواسته های کارفرما به صورت کامل مورد توجه قرآر گرفت.از جمله فضاهای معماری دیگر که می توانیم به آن اشاره نماییم طراحی لابی پیش ورودی که سرویس توالت و کمد کفش و لباس در آن قرآر دارد، فضای کریدور ارتباطی ، لابی خصوصی ، سرویس حمام می باشد.

نمای پیشنهادی برای نقشه دو واحدی (پلان دو واحدی با آسانسور)

برای این نقشه دو واحدی (پلان دو واحدی با آسانسور) ، نمای مدرن پیشنهاد می شود. هر چند در خصوص نمای ساختمان، می توان، با اعمال تغییرات توسط مهندس معمار ، نمای کلاسیک ، نئوکلاسیک ، سنتی و … نیز طراحی گردد.

نقشه دو واحدی

نظر شما در مورد پلان دو واحدی با آسانسور چیست ؟ ایا این نقشه دو واحدی مورد توجه شما قرآر گرفت؟

تحریریه خانه طرح
منبع : khanetarh