طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه یکی از جذاب ترین مباحث دنیای معماری است . برای طراحی یک آشپزخانه استاندارد و کاربر پسند لازم است به نکاتی توچه گردد. در این بخش قصد داریم به ۵ نکته مهم در طراحی دکوراسیون آشپزخانه ایرانی اشاره کنیم که شاید در گذشته توجه کمتری به این نکات داشته ایم .

دکوراسیون آشپزخانه ایرانی

۵ نکته مهم در طراحی دکوراسیون آشپزخانه ایرانی کدامند ؟

۱- توجه به مثلث کار

طراحی دکوراسیون آشپزخانه

طراحی دکوراسیون آشپزخانه

مثلث کار یک مثلث فرضی است که در طراحی داخلی آشپزخانه فرض می شود و سه راس آن شامل “سینک ظرفشویی” ، “اجاق گاز” و “یخچال” می باشد . البته لازم به ذکر است در آشپزخانه های کوچک چیدمان این سه عنصر ممکن است به صورت خطی انجام شود ! رابطه این سه عنصر در آشپزخانه بایستی به گونه ای باشد که نه آنقدر فاصله بین آنها زیاد باشد که موجب رفت و آمد طولانی شود و نه آنقدر کم و تنگاتنگ باشد که موجب تداخل و اختلال در مسیر رفت و آمد شود . بهترین شرایط به این صورت است که محیط این مثلث بین ۴.۸ تا ۶ متر باشد .

۲- نور و تهویه طبیعی و مصنوعی

طراحی دکوراسیون آشپزخانه

در بحث نورگیری ، فضای آشپزخانه ، جزء فضاهای فرعی دسته بندی می شود . به عبارت دیگر ، نیاز به پنجره ، برای آشپزخانه ضرورتی ندارد و تعبیه یک نورگیر برای این فضا کفایت می کند . اما اگر پنجره ای برای تهویه طبیعی و مستقیم در نظر گرفته شود یک آپشن مثبت برای آن آشپزخانه تلقی می شود . توجه داشته باشید اجاق گاز را هیچگاه در نزدیکی پنجره یا جریان مستقیم تهویه قرار ندهید . سینک ظرف شویی یکی از بهترین عناصری است که می تواند برای قرارگیری در نزدیکی پنجره انتخاب نمود ، چراکه جریان مستقیم هوا موجب خشک شدن فضای مرطوب سینک ظرف شویی می شود . استفاده از تهویه مصنوعی در آشپزخانه حتی در صورت وجود تهویه طبیعی ، ضروری و لازم است . همچنین استفاده از نور مصنوعی در فضای آشپزخانه نباید طوری طراحی شود که موجب خیرگی چشم و یا حواس پرتی کاربر در استفاده از بخش های مختلف آشپزخانه شود .

۳- توجه به ترکیب رنگ

دکوراسیون آشپزخانه ایرانی

در طراحی دکوراسیون آشپزخانه ایرانی ، ترکیب رنگ از جایگاه ویژه ای برخوردار است . ترکیب رنگ در آشپزخانه تحت تاثیر بخش های مختلف فضای داخلی می تواند شکل بگیرد . مثلا اگر دکوراسیون پذیرایی شما تم کِرم-قهوه ای دارد بهتر است از کابینت هایی با هارمونی گرم و نزدیک به رنگ نشیمن استفاده نمایید . اگر فضای آشپزخانه تان کوچک است ، استفاده از رنگ های روشن و براق پیشنهاد می شود .

۴- توجه به جنس و متریال

دکوراسیون آشپزخانه ایرانی

در طراحی دکوراسیون آشپزخانه ایرانی جنس کابینت ها ، کف سازی و بدنه از اهمیت ویژه ای برخوردار است . در کف سازی و بدنه آشپزخانه از مصالحی استفاده نمایید که در برابر آتش و شستشو مقاومت قابل قبولی داشته باشد . سرامیک یکی از بهترین متریال ها برای این زمینه به حساب می آید که علاوه بر دو فاکتور مقاومت در برابر حرارت و رطوبت ، دارای تنوع در طرح و قیمت مناسب است . در طراحی داخلی آشپزخانه به هیچ وجه از متریال لیز و لغزنده استفاده نکنید .

۵- استفاده از گل و گیاه

دکوراسیون آشپزخانه ایرانی

یکی دیگر از ویژگی های مشهود طراحی دکوراسیون آشپزخانه ایرانی استفاده از گل و گیاه است . استفاده از گل و گیاهان زینتی در فضای داخلی آشپزخانه علاوه بر آرامش جسم و روح موجب تهویه طبیعی فضای داخلی نیز می شود . پس پیشنهاد میکنیم گزینه بهره گیری از گیاهان و گل ها را در دکوراسیون آشپزخانه فراموش نکنید . نظر شما در مورد طراحی دکوراسیون آشپزخانه ایرانی چیست ؟ دیدگاه خود را با خانه طرح و سایر کاربران به اشتراک بگذارید .

تحریریه  خانه طرح
منبع: khanetarh