وقتی صحبت از دکوراسیون منزل ایرانی می شود بسیاری ممکن است به یاد دکوراسیونی سنتی بیفتند . اما صحبت از یک دکوراسیون مدرن است که در شهر شیراز طراحی و اجرا شده است . پس اگر علاقه مند به نما و دکوراسیونی مدرن هستید تا پایان این پروژه ، خانه طرح را همراهی کنید .

مشخصات پروژه :

نام پروژه : دکوراسیون منزل ایرانی
معماران: علی سوداگران، نازنین کازرونیان
مکان: شیراز، فارس، ایران
سال پروژه: ۲۰۱۵
عکاس: پرهام تقی اف
طراح داخلی: نازنین کازرونیان
همکاران: محمد امین زنده شاهوار، رویا صیرفی
سازه: سلمان رستمی
تاسیسات: امین محکمی

دکوراسیون منزل ایرانی

نقشه ساختمان مسکونی

زمین این پروژه به مساحت ۲۶۸ متر مربع (۱۱ متر در ۲۶ متر) است. بیشترین مقدار سطح اشغال طبقه ی همکف، ۶۰% زمین است که در قسمت شمالی آن، ساخته شده است. به طبقات بالایی ۱.۲ متر از طرف جنوب و ۰.۶ متر از طرف شمال می تواند اضافه شود. این خانه برای سه خانواده طراحی شده است و از همان ابتدا، تصمیم به شروع واحدهای مسکونی از طبقه ی اول (هر طبقه یک واحد ۱۷۰ متری) گرفته شد و طبقه ی همکف به پارکینگ، فضای ورودی، انباری ها و یک دفتر کار، اختصاص داده شد. جانمایی نکردن پارکینگ­ها در طبقه زیرزمین موجب حفظ فضای سبز حیاط و درختان قدیمی آن شد.

دکوراسیون منزل ایرانی

هر واحد مسکونی بر اساس نیازها، سلایق و سبک زندگی مالکانش طراحی شد. با بررسی کوچکترین عادات رفتاری ساکنان، سعی شد پلان هر واحد متفاوت و هماهنگ با نیازهای آنان باشد. این تفاوت در نمای خارجی هم قابل مشاهده است تا حجم ساختمان (متفاوت از آپارتمان­های رایج و معمول، با مدول­های تکرار شونده) نشان دهنده ی تنوع و گوناگونی در سبک زندگی ساکنان هر واحد باشد.

طراحی نمای ساختمان

توجه به مصالح دیوارها (لیکا با ضریب حرارتی ۱.۹ w/m2k و میزان کاهش صوت ۴۳db) و به حداقل رساندن بازشوها با سه جداره کردن پنجره­ ها (یک لایه لمینت،۱۲ میلیمتر گاز آرگون) و همچنین قراردادن کمد ها به عنوان عایق صوتی و حرارتی در جداره شمال شرقی ساختمان، باعث محافظت فضای اتاق خواب­ ها در برابر آلودگی صوتی شد.

دکوراسیون منزل ایرانی

طراحی پنجره­ ها به صورت عمودی و عقب نشینی آن­ها از جلو به عمق ۷۰ سانتی متر و نصب لوورهای عمودی چوبی، شدت تابش مستقیم آفتاب را به داخل اتاق­های شرقی کاهش داد. در نتیجه ی این امر، فضایی سبز مختص هر اتاق ایجاد شد تا نیاز انسان در امر ارتباط با طبیعت را برطرف سازد و حس زندگی را برای هر فرد در فضای زندگی کوچک (اتاق) ایجاد کند و همچنین نمایی جذاب برای ساختمان و متعاقبا عبور کنندگان از کنار ساختمان، پدید می آورد.

نقشه ساختمان مسکونی

در جبهه جنوبی، تأمین نور به وسیله بازشوها از دو طریق ایجاد شد. در طبقه اول با توجه به ارتفاع گیاهان موجود، پنجره اصلی روبروی درخت گردو و درختان صنوبر واقع شد تا به صورت طبیعی میزان نور ورودی به در زمستان (فصل برگریزان) و در تابستان (فصل سبز) کنترل شود و همچنین درختان منظره ی زیبایی را برای فضاهای داخلی ایجاد می کنند. در طبقات دوم و سوم با ایجاد فضاهای سبز در مرکز نمای جنوبی نور غیر مستقیم با لوورهای متحرک چوبی به فضاهای اطراف هدایت می ­شود که این میزان، در فصول و ساعات مختلف قابل تنظیم است.

دکوراسیون آشپزخانه ایرانی

دکوراسیون منزل ایرانی – طراحی آشپزخانه و تراس

مدل میز ناهار خوری

این فضا، ایجاد یک فضای نیمه باز برای نشستن، به عنوان هسته اصلی فضاهای عمومی با قابلیت تنظیم نور ورودی به ساختمان را ایجاد می کند. علاوه بر این، منظره ی سبزی را برای فضای داخلی و فرم خارجی ایجاد می­ کند.

تزیین راه پله

راه پله

با توجهی ویژه به طراحی راه پله و عدم استفاده از جزئیات اجرایی سنتی، پله­ ها به صورت صفحات نازک فلزی با فاصله ی ۱۰ سانتی متری از بدنه ­ها پیش بینی گردید تا دید بیشتر و نور و هوا در راه پله بیشتر در گردش باشد.

دکوراسیون منزل ایرانی

مصالح

مصالح اصلی به کار رفته در نما ها و طراحی داخلی، سنگ گرانیت مکعبی می­ باشد که از ضایعات سنگ­ های گرانیتی که به قطعات ۱۰ در ۱۰ در ۱۰ شکسته می شوند، پس از برش سنگ و تولید سنگ پلاک یا خرده سنگ­های معدن به دست می آید و عمدتا در کف سازی محوطه­ های تاریخی یا پارک ­ها مورد استفاده قرار می ­گیرد.

دکوراسیون منزل ایرانی

کمد دیواری اتاق خواب

طراحی نمای ساختمان

نقشه ساختمان مسکونی

نقشه ساختمان مسکونی

سنگ نمای ساختمان

نظر شما در مورد دکوراسیون منزل ایرانی چیست ؟ آیا این سبک از طراحی به سبک معماری ایرانی نزدیک است؟

سنگ نمای ساختمان

نقشه خانه سه خوابه

نقشه ساختمان مسکونی

مترجم : بهنام خیری | تحریریه : خانه طرح