با کوچک تر شدن خانه ها و توسعه شهر نشینی ، کم کم شاهد تغییر بعضی از کاربری ها بودیم . حیاط های ایرانی نمونه موفقی از طراحی محوطه سازی بودند اما با کوچک تر شدن حیاط ها و افزایش تعداد واحدهای آپارتمانی ، دیگر خبری از یک حیاط مستقل و خصوصی نبود . یک حیاط برای ۲ یا ۱۰۰ خانوار می توانست مشترک باشد . با توجه به اینکه بسیاری از مردم یک محوطه سازی خصوصی را به یک محوطه سازی عمومی ترجیح می دهد در نتیجه ضرورت و نیاز به طراحی بام سبز ( روف گاردن ) خودنمایی بیشتری کرد . هرچند تکنولوژی های جدید نیز باعث شدند محوطه سازی در سطح بام یا تراس آسان تر شود .

روف گاردن چیست؟

روف گاردن تکنولوژی مدرنی است که به بام سبز نیز معروف است . خلق فضای سبز بر روی پشت بام یا تراس که باعث می شود ، اندکی از آلودگی شهری کاسته شود و یک فضای سرسبز نه در حیاط بلکه در بام یا تراس داشته باشیم . بنابر این هر نوع فضای سبزی که بر روی پشت بام یا تراس ساخته می شود ، روف گاردن نام دارد .

نمونه موردی پروژه طراحی بام سبز – جمهوری چک

این پروژه مربوط به یک ساختمان مسکونی ۱۷۰ متری در پایتخت جمهوری چک (شهر پراگ) است . از این متراژ ۷۰ متر مربع به یک روف گاردن تبدیل شده است . از شاخصه های طراحی روف گاردن در این پروژه ، استفاده از مجسمه هایی به شکل اسب ، استفاده از بوته های رونده و شومینه دو طرفه آن است . در این پروژه به ۱۰ نکته مهم آن می پردازیم ، پس با خانه طرح تا انتهای این مطلب همراه باشید .

روف گاردن

۱- فضای نشیمن در بهترین ویو از شهر انتخاب شده است .استفاده از بوته ها و گل ها نیز به جذابیت این ویو اضافه کرده اند .

روف گاردن

۲- استفاده از شومینه دو طرفه در بین فضای نشیمن و ناهار خوری حس گرمابخشی را به این محیط بخشیده است .

۳- گیاهان رونده باعث ایجاد سایه و خنک تر شدن فضای نشیمن می شوند .

روف گاردن

۴- یک میز غذاخوری هشت نفره که درست در رو به روی آن باربیکیو (کباب پز) قرار دارد . همچنین کابینت هایی برای قرار دادن ظروف مواد غذایی تعبیه شده اند . وجود یک سینک ظرفشویی نیز ضروری به نظر می رسد که طراح از این موضوع نیز قافل نبوده است .

روف گاردن

۵- صندلی های ناهار خوری از نوع سبدی حصیری انتخاب شده اند تا با فضای پیرامون طبیعت ، ارتباط نزدیک تری را برقرار نماید .

طراحی بام سبز

۶- در کف سازی از چوب ترموود استفاده شده که چوب مقاومی برای کف سازی محسوب می شود . استفاده از متریال چوب ترموود در کف سازی با بافت چوبی صندلی ها ارتباط نزدیکی را برقرار کرده است .

روف گاردن

۷- در بخشی از کف سازی از چوب ترموود و در بخش دیگر از متریال سنگ تراورتن در کنار قلوه های رودخانه ایِ قرمز رنگ استفاده شده تا حس و حال فضای یک دست روف گاردن را کمی تغییر دهد .

طراحی بام سبز

۸- یکی از جذابیت های این روف گاردن ، مجسمه های اسبی هستند که گویی بر روی قلوه سنگ های رودخانه ای در حال تاختند! ۹- نکته جالب دیگر طراحی سقف باز و بسته شونده این روف گاردن است .

طراحی بام سبز

۱۰- استفاده از تراس های شیشه ای باعث شده تا بیننده به صورت تمام قد از منظره فضای شهری لذت ببرد . امیدواریم از دیدن این پست لذت برده باشید . نظر شما در مورد روف گاردن و طراحی این تراس چیست ؟

تحریریه خانه طرح
منبع: khanetarh – oniarchitects