تغییر نقشه ساختمان موضوعی است که بسیاری از کارفرمایان با آن دست و پنجه نرم می کنند. این موضوع می تواند در مراحل مختلف پروژه اتفاق بیفتد. هرچه زمان این پیشامد نزدیک تر باشد دست مهندس معمار ، بازتر است. متاسفانه بعضی از پلان های معماری با ایرادات بسیار زیادی مواجه هستند. هرچند بخشی از تغییرات در پلان به دلیل سلیقه شخصی کارفرما است و نمیتوان بر آن خورده گرفت. در ادامه به بررسی تغییر نقشه ساختمان ۱۱۰ متری می پردازیم که دارای اشکالات فنی بسیار زیادی است و کار از سلایق شخصی گذشته و ایرادات تا حد زیادی توسط تیم خانه طرح برطرف شده است.

تغییر نقشه ساختمان و رسیدن به پلان ایده آل

پلان اولیه این بود!

خودمونی بگیم ، اینجا نیومدیم که بیایم ایراد الکی روی پروژه بگذاریم اما واقعیت این هست که کارفرما از نقشه ای که قراره یک عمر در آن زندگی کنه ناراضی بوده و نقشه اولیه به خانه طرح سپرده شد تا پلان معماری بدون جابجایی ستون ها و البته عدم جابجایی راه پله و پارکینگ ، طراحی بشه. ما در تصویر زیر راه پله و پارکینگ را به نمایش نگذاشتیم چراکه این بخش اجرا شده بود و قرار نبود ادیت بشه. ایرادات این پلان رو مفید و مختصر نوشتیم.

نقشه دوم ساختمان

تغییر نقشه ساختمان را ببینید

با این همه ایراد ، راهی به جز تغییر نقشه ساختمان با در جریان قرار دادن مهندس ناظر نبود و کارفرما به سراغ نقشه دوم ساختمان (نقشه فاز یک معماری)  توسط تیم خانه طرح رفت. در بخش ورودی ، فیلتر دید و کمد لباس در نظر گرفته شد. فضای سرویس حمام بزرگتر شد و ورودی آن از طریق لابی خصوصی انجام شد . فضای تراس که در نقشه قبلی استفاده ای نداشت به فضای داخلی اضافه شد. با این کار فضای اتاق خواب ها بزرگتر شد و شاهد اضافه شدن مطبخ به پلان هستیم. همچنین با در نظر گرفتن میز کانتر ، گپ خالی بین آشپزخانه و پذیرایی پر شد و آشپزخانه حریم مختص به خودش رو حفظ کرد.  شاید اگر بخوایم به این پلان خورده ای بگیریم موقعیت درب سرویس توالت در بخش لابی خصوصی هست که البته به جز این راهی نبود. البته موقعیت درب توالت در این پلان قابل قبول است چراکه در ابتدای فضای لابی خصوصی و نزدیک به لابی ورودی است و از طرفی هیچگونه دیدی به فضای آشپزخانه و پذیرایی ندارد.

طراحی نقشه ساختمان

نظر شما در مورد تغییر نقشه ساختمان چیست ؟ ایا برای شما هم پیش آمده که از نقشه اول ساختمانتان نارضی باشید و به سراغ نقشه دوم ساختمان بروید؟

تحریریه خانه طرح
منبع : khanetarh