مشخصات پروژه

نام پروژه : طراحی نمای ساختمان

کارفرما : جناب آقای کردی

مدیر پروژه: مهندس بهنام خیری

طراح: مهندس سعید نیکنام

محل پروژه : استان سیستان و بلوچستان ، زاهدان

مدت زمان پروژه : ۲۰ روز کاری

توضیحات پروژه

طراحی نمای ساختمان جنابِ آقایِ کردی در یکی از استان هایِ جنوبیِ کشورمان (ایران) انجام شد. قبل از شروع پروژه ، تیم معماری خانه طرح با کارفرما در خصوص سبکِ طراحی پروژه صحبت کرد و در نتیجه تصمیم بر طراحیِ یک نمای کلاسیک رومی گرفته شد. کارفرمای پروژه از ما توقع طراحی یک نمای جذاب و با شکوه را داشت و بر همین اساس ، طراحی نمای ساختمان رومی شروع شد. یکی از نکاتی که در طراحی این نمای ساختمان از اهمیت بالایی برای تیم طراحی برخوردار بود ، توجه به تقارن نما با توجه به سبک نمای رومی بود تا جذابیت نما را دو چندان شود.

نگاهی به طراحی نمای ساختمان

طراحی نمای ساختمان

در طراحی نمای ساختمان از دو ورودی استفاده شد که یکی از ورودی ها بیشتر جنبه نمادین داشت و همانطور که در تصویر بالا نیز مشاهده می کنید ، این موضوع باعث تقارن و تعادل در نمای ساختمان شده است. بهنام خیری مدیر و طراح این پروژه ، نام این ساختمان را قصر سفید می نامد. شاید به این دلیل که در طراحی پوسته این نما از سبک کلاسیک با متریال روشن استفاده شده است. متریال استفاده شده در طراحی این نمای سنگی ، از نوع سنگ تراورتن است و از شیشه های رفلکتیو برای پنجره ها استفاده شده است.

نمای ساختمان مسکونی

استفاده از پنجره های سرتاسری یکی از ویژگی های سبک کلاسیک است ، این موضوع در طراحی نمای ساختمان جناب آقای کرد نیز مورد استفاده قرآر گرفت و بهره گیری از پنجره های دو جداره ، موجب شد علاوه بر تامین نور مناسب به داخل منزل ، نمای زیباتری را نیز شاهد باشیم. در جهت امنیت ساختمان نیز از حسارهای مربعی شکل (مقطع قوطی) بر روی پنجره ها استفاده شد. نکته مهم دیگر در طراحی نمای ساختمان آقای کرد ، پرهیز از شلوغی نما بود. کارفرمای پروژه از نماهای شلوغ به سبک کلاسیک دل خوشی نداشت و تیم طراح به خواسته کارفرما توجه لازم را مبذول نمود. ما در طراحی نما سعی کردیم تا حد امکان از شلوغی در سطح نما پرهیز کنیم و از طرفی نیز تناسب یک نمای کلاسیک را حفظ نماییم چراکه یکی از ویژگی های نمای کلاسیک همین جزئیات است.

نمای ساختمان سنگ

هر نمای ساختمان شمالی ، یک سردرب حیاط نیز دارد . با توجه به رضایت کارفرما از روند طراحی نمای ساختمان ، جناب آقای کرد در آخرین لحظه تصمیم گرفتند طراحی نمای سردرب حیاط را نیز به تیم خانه طرح به سرپرستی مهندس بهنام خیری بسپارند. طراحی سردرب نیز از الگوی معماری کلاسیک تبعیت کرد و مدل سر درب با توجه به رعایت تقارن در نمای اصلی ساختمان طراحی شد. یک درب ماشین رو ۳ متری ، یک درب عابر پیاده و یک فلاور باکس کوچک ، بخش های مختلف طراحی شده این سر درب می باشند.