طراحی مجموعه فرهنگی یکی از اولویت های اصلی نشان دادن فرهنگ و تاریخ یک کشور در یک بنای معماری محسوب می گردد . شرکت snohetta تصاویر جدیدی از مرکز فرهنگی شاه عبدالعزیز ارائه نموده است . این تصاویر، نحوه ی ساخت این بنا در ظهران، عربستان سعودی را نشان داده اند. ساخت این ساختمان از سال ۲۰۰۸ آغاز شده و  امکانات فرهنگی بسیاری را برای مهمانان محلی، ملی و بین المللی به ارمغان آورده است. متراژ این بنا بیش از ۱۰۰.۰۰۰ متر مربع است که یک سالن، سینما، کتابخانه، سالن نمایشگاه، موزه و بخش بایگانی را در خود جای داده است.

طراحی مجموعه فرهنگی

طراحی مجموعه فرهنگی

snohetta از جمله شرکت هایی است که برای طراحی تاسیسات فرهنگی در سال ۲۰۰۷ فراخوانده شد . در حال حاضر ، بعد از گذشت ۱ دهه ، اتمام ساخت این مجتمع بسیار نزدیک است. جنبه های رسمی از این طرح با الهام از زمین شناسی عربستان سعودی و صخره های متمایز طراحی شده اند که گامی در جهت حرکت به سمت معماری سبز می باشد . در طراحی مجموعه فرهنگی ، برج بلندی تعبیه شده است که خطوط مارپیچی در سراسر آن به چشم می خورد. این برج نقطه عطفی از جناحین، اشکال، نقش ونگار های رگه ای شکل است که به طور مشابه در آرایشی از لوله های فولاد ضد زنگ پوشیده شده است.

نمای بیرونی ساختمان

در داخل این بنا، ۹۳۰ صندلی قرار داده شده است که می تواند به راحتی از اجراء اپرا و سمفونی، و همچنین فیلم های موزیکال و سخنرانی میزبانی نماید. این مجتمع با یک سینما کوچکتر تکمیل شده و این درحالیست که کتابخانه ی موجود در این بنا حدود ۲۰۰۰۰۰ جلد کتاب را در خود جای داده است. ظرفیت سالن نمایشگاه بسیار زیاد است، به طوری که  می تواند رویدادهای اجتماعی، ضیافت ها، و کنفرانس های بسیار بزرگی را در خود برپا نماید. در عین حال، امکانات موزه ای و آرشیوی از قطعات تاریخی، بازدید کنندگان را با بافت منطقه و تاریخ مربوط به آن آشنا خواهد نمود.

 کانسپت معماری

جنبه های رسمی از این طرح تحت تاثیر زمین شناسی کشور قرار گرفته است .

نمای بیرونی ساختمان مدرن

نماهای به کار رفته در این بنا، در یک آرایش منظم از لوله های ضد زنگ است.

نمای بیرونی ساختمان

snohtta برای طراحی تاسیسات فرهنگی انتخاب شده است که برای رقابت در سال ۲۰۰۷ گرد هم آمدند .

دکوراسیون داخلی مجموعه فرهنگی

اشکال مایل و غیر مستقیم در داخل بنا نیز ادامه یافته اند .

کانسپت معماریدر کانسپت معماری مجموعه فرهنگی شاهد استفاده از الگوی صخره هستیم که از طبیعت عربستان الگو گرفته است .

دکوراسیون داخلی مجموعه فرهنگی

آتریوم مرکزی با نور طبیعی روز پر شده است.

کانسپت معماری

یک برج بلند در مرکز این بنا قرار گرفته است که حالتی پیچیده دارد .

نمای مجموعه فرهنگی

بخش زمینی این بنا در ماه مه، ۲۰۱۶ افتتاح گردید و انتظار می رود که مرکز فرهنگی شاه عبدالعزیز در بهار ۲۰۱۷ تکمیل شود. نظر شما در مورد طراحی مجموعه فرهنگی با کانسپت صخره چیست ؟

طراحی مجموعه فرهنگی

مترجم : بهنام خیری | تحریریه : خانه طرح