یکی از ویژگی های مهم در معماری ایرانی توجه به حریم خصوصی و عمومی فضاها می باشد. به این معنی که فضاهای عمومی از جمله نشمین و آشپزخانه ، ناهارخوری و سایر فضاها نباید دید مستقیم به فضاهای خصوصی از جمله اتاق خواب و حمام داشته باشند. در این بخش قصد داریم به بررسی نقشه ساختمان ۵ طبقه با نمای مدرن بپردازیم که در شهر تهران طراحی و ساخته شده است. کارفرمای این پروژه سبک مدرن را برای این ساختمان ۵ طبقه مد نظر داشت و بر این اساس، نمای ساختمان به سبک مدرن طراحی شده است.

مشخصات پروژه :

نام پروژه : ساختمان دروس
معماران : سید حامد حسینی
مکان : تهران، خیابان دولت، خیابان وارسته
کاربری: مسکونی
مساحت زیربنا : ۱۴۰۰ متر مربع
مساحت زمین : ۳۰۰ متر مربع
سال پروژه : ۱۳۹۷
کارفرما : جعفر اردانی

عکاس : محمد حسن اتفاق

نقشه ساختمان 5 طبقه

بررسی نقشه ساختمان ۵ طبقه با نمای مدرن

در این پروژه سعی شده از پنجره به عنوان یک ارتباط دهنده بصری بین فضای داخل و خارج به شکل هوشمندانه ای استفاده شود. این ساختمان در زمینی به مساحت ۳۰۰ متر مربع در منطقه دروس تهران و به صورت سه خوابه طراحی و ساخته شده است. طبقهِ همکف شامل حیاط ، پارکینگ و لابی است و در طبقه زیر زمین فضای تاسیسات مکانیکی ، پارکینگ و انباری طراحی شده است. از آنجا که بسیاری از ساختمان های امروزی با جزئیات پیچیده و شلوغ در سطح نما طراحی می شوند ، در طراحیِ نمایِ این ساختمان سعی شد از جزئیات بیهوده و غیر کاربردی در نما، خودداری شود تا به کاهش ِ آشفتگی بصری محیط و منطقه کمک نماید.

نمای مدرن

طراحی نما به شکل هوشمندانه ای انجام شده است ، به این گونه که خبری از پنجره های صرفا بزرگ و یک شکل که محدود دید یکسانی دارند در سطح نما نیست. استفاده از هندسه مستطیل در پنجره ها و نورپردازی با ابعاد اندازه های مختلف ، باعث شده ، چشم بیننده را به رقص و حرکت وا دارد و همین موضوع باعث درک نمای ساختمان از جانب بیننده می شود.

نمای مدرن ساختمان

نقشه ساختمان ۵ طبقه با نمای مدرن در تهران

نقشه ساختمان 5 طبقه

طراحی مدرن ساختمان

طراحی نما مدرن

نقشه ساختمان در تهران

نمای ساختمان ۵ طبقه

نمای ساختمان به دور از هرگونه پیچیدگی ، هرج و مرج و عناصر بیهوده طراحی شده است و به کاربران اجازه می دهد با نورپردازی سفارشی خود شرایط مناسبی را برای قرار دادن گیاهان در جلوی پنجره و فضای داخلی فراهم نمایند. استفاده از متریال چوب در نمای ساختمان حس آشنایی را از محیط پیرامون (تنه درختان جلوی ساختمان) منتقل می کند. استفاده از عنصر چوب نه تنها در بخش ورودی ساختمان ( درب پارکینگ و ساختمان) بلکه در بخش طراحی داخلی نیز ادامه پیدا کرده است.

نمای ساختمان مدرن

نقشه ساختمان ۵ طبقه با نمای مدرن در تهران نقشه خانه سه خوابه ساده

نمای آپارتمان مدرن

پلان ساختمان 5 طبقه تک واحدی

نمای ساختمان ۵ طبقه

در نقشه ساختمان ۵ طبقه با نمای مدرن به موضوع حریم خصوصی و عمومی توجه ویژه ای شده که این موضوع ریشه در فرهنگ ایرانیان دارد. فضاهای عمومی از نور شمال و فضاهای خصوصی از نور جنوب بهره مند شده اند. سیستم سازه این ساختمان از نوع بتنی است و برای گرمایش و سرمایش از سیستم داکت اسپلیت استفاده شده است.

 نقشه ساختمان سه خوابه

نمای ساختمان 5 طبقه جنوبی

دیدگاه شما در خصوص نقشه ساختمان ۵ طبقه با نمای مدرن چیست؟ نظر خود را در این خصوص با سایر کاربران خانه طرح به اشتراک بگذارید.

تحریریه خانه طرح
منبع : archdaily