نمای ساختمان مسکونی تجاری در خیابان “لی توسین” بروکسل یکی از نماهای بسیار جذاب و هوشمندانه در دنیای معماری محسوب می شود . اینکه چرا این نمای مسکونی تجاری را یکی از بهترین نماها معرفی کردیم موضوعی است که در این بخش به بحث و بررسی در مورد آن می پردازیم .

موضوع پروژه : نمای ساختمان مسکونی تجاری
معماران: استودیو UN
مکان: خیابان لی تویسن دی اور۲۵, ۱۰۰۰، بلژیک، بروکسل
مساحت: ۴۸۰۰۰ مترمربع
سال پروژه: ۲۰۱۶ میلادی
عکس‌ها: هافتون + کرو، اوا بلوم

نمای ساختمان مسکونی

ساختمان برای آقای پرووینکو و با همکاری معمارانِ بلژیکی طراحی شده است. ساختمانِ لی تویسن دی اور، ترکیب تیپولوژی ساختمان بلوک‌های سنتی و توسعه بر مبنای تلفیق دو کاربری مسکونی و تجاری می باشد .

نمای ساختمان مسکونی

نمای بیرونی ساختمان

این مجموعه‌ی چند عملکردی که در خیابانِ “لی تویسن دی اور” بین دو دروازه‌ی تاریخی (درِ لوئیس و درِ د.نامور) واقع است، با بافتِ شهریِ محیطِ اطرافِ خود یکپارچه است و به خوبی بافت مسکونی و تجاری را در یک فرم ترکیب کرده است .

طراحی نمای ساختمان

طراحی نمای ساختمان

“لی تویسن دی اور” از ۷۲ آپارتمان ( مساحت هر واحد بین ۵۰ تا ۷۲ مترمربع )، ۱۳۰۰۰ مترمربع فضای تجاری، ۱۰۴۰ مترمربع گلخانه، ۳۳۰ متر مربع فضای پارکینگ و یک باغ شهرِ مرتفع با مساحت ۲۹۵۰ مترمربع تشکیل می‌شود.

نمای ساختمان

به‌منظورِ جلوگیری از  یک سطح شدن نمای ساختمان “لی تویسن دی اور”، تغییر در بافت، عمق و ریتم تکرارشونده‌ی مجموعه‌ای از قاب‌های منحنیِ عمودی، ایجاد شد . این قاب‌ها برای محصور کردن بالکن‌های آپارتمان‌ها در طبقاتِ بالاتر به کار می‌روند، درحالی‌که به نمایشِ بزرگِ ویترین‌های واحدهای تجاری نیز کمک می‌کنند.

نمای ساختمان مسکونی

بن ون برکل میگوید : این مهم بود که واحدهای تجاری تا حد ممکن باز و روشن باشند. ما می‌خواستیم تقابل با استحکامِ آشکارِ طبقاتِ بالاتر را نشان دهیم؛ برای ایجادِ این تصور که قاب‌های عمودیِ بالن مانند، ساختمان را حمل می‌کنند؛ گویی تمام بلوک به‌صورت بالقوه بالاتر از خیابان شناور است.

نمای ساختمان مسکونی

نمای ساختمان مسکونی تجاری مدرن از ویوی نزدیک.

   طراحی نمای ساختمانطراحی نمای ساختمان

نمای داخلی ساختمان

نمای داخلی ساختمان

پله گرد

نظر شما در مورد این پروژه و طراحی نمای ساختمان مسکونی تجاری چیست ؟

مترجم : بهنام خیری | تحریریه : خانه طرح