طراحی ساختمان مسکونی مهرآباد یکی از نمونه های موفق در زمینه توجه به نیاز کارفرماست . این ساختمان در سه طبقه ساخته شده و در مجموع دارای ۳ واحد جداگانه است . در ادامه به بررسی دقیق تر این ساختمان خواهیم پرداخت . با خانه طرح همراه باشید .

مشخصات پروژه :

معماران: دفتر معماری سرسای
محل احداث: اصفهان، اصفهان، ایران
طراحی و معماری: بهنام سپیدی
مساحت: ۱۳۵۰ متر مربع
سال ساخت: ۲۰۱۶
عکس ها: فرشید نصرآبادی    
سازندگان: شومنس، نووا ترمو، آذرخش

دکوراسیون داخلی منزل ایرانی

طراحی ساختمان مسکونی

سخن معمار در خصوص طراحی ساختمان مسکونی مهرآباد

برای کسانی که از تجربه ی طولانی نسبت به زندگی در خانه های تک واحدی و حیاط دار برخوردار هستند، چالش بزرگی برای تغییر سبک زندگی در خانه های آپارتمانی به چشم می خورد. از دست دادن بسیاری از مزایای مطلوب در خانه های تک واحدی و مستقل (اعم از استقلال، بهره گیری از طبیعت، وجود سلسله مراتب، تهویه طبیعی و …) برای کسانی که می خواهند در آپارتمان زندگی کنند، بسیار سخت و مشکل است.

طراحی ساختمان

در این پروژه، کارفرما تصمیم دارد تا خانه ی خود را به یک آپارتمان سه طبقه برای خود و دو فرزند تبدیل نماید. در واقع، خانه مهرآباد سعی دارد تا تاثیرات منفی تحول در سبک زندگی مردم را کاهش دهد.

نمای ساختمان مدرن

بنابراین در طراحی ساختمان مسکونی مهرآباد ، تصمیمات زیر گرفته شد:

با توجه به جایگاه خانه پدر و مادر در بالاترین طبقه، بخشی از سقف به عنوان یک حیاط برای این واحد (همانند حیاط قدیمی در خانه پدربزرگ) در نظر گرفته شده است. این حیاط با تقلید از حیاط خانه ی پدر بزرگ طراحی شده و مواردی چون باغچه ی گل، آلاچیق برای استراحت، و بساط کباب پزی در حیاط جدید بازسازی شده اند.

طراحی داخلی ساختمان

– در مرحله بعدی ، حداکثر ارتباط تصویری بین این واحد و حیاط آن (سقف طبقه ی پایین)، سقف سالن را به دو قسمت با ارتفاع متفاوت تقسیم کردیم. در همین راستا، تهویه ای مناسب و فضایی روشن برای اتصال بصری مطلوب حاصل گردید.

طراحی ساختمان مسکونی

نقشه ساختمان مسکونی

– ایجاد یک فضای باز در ضلع شمالی ساختمان، پاسیوی زیبایی را در کنار اتاق خانواده بوجود آورده است. در این پاسیو، دیوار سبزی طراحی شده است که از آن، به منظور ایجاد احساس طراوت و تهویه طبیعی در داخل خانه استفاده می شود.

– همانند خانه پدری ، یک فضای نیمه باز و بسیار مفید به نام ایوان (کلمه ی فارسی) در کنار سالن اصلی قرار دارد که معادل آن، در خانه جدید پدر و مادر (در شمال ساختمان) به چشم می خورد.

– در طراحی ساختمان مسکونی مهرآباد سعی بر این است که با ایجاد فضاهای مناسب، نیازهای خصوصی افراد به طور کامل برطرف شود .

نمای ساختمان دو طبقه

– ایجاد فضای سبز در طبقات مختلف ساختمان، روحی تازه وسرشار از زندگی را به این آپارتمان بخشیده است.

– ایجاد مکان های اختصاصی و زیبا در نمای ساختمان برای رشد گیاهان و استفاده از موادی مانند چوب و آجر، فضای آپارتمان را زنده و شاداب می سازد، زیرا بسیاری از افراد معتقدند که این مواد نیز تنفس نموده و زنده هستند.

استفاده از متریال آجر در طراحی ساختمان مسکونی مهرآباد

آجر، یکی از مواد اصلی مورد استفاده در طراحی ساختمان مسکونی مهرآباد است. و این به دلیل پیشینه تاریخی شهر پروژه است که به لحاظ منطقی، معماری را به استفاده از مواد بومی سوق می دهد تا هماهنگی پروژه با زمینه آن شهر را فراهم آورد.

طراحی ساختمان

نظر شما در مورد طراحی ساختمان مسکونی مهرآباد چیست ؟

تحریریه خانه طرح
منبع: khanetarh – archdaily