طراحی دکوراسیون داخلی مغازه همیشه از اهمیت خاصی در تجارت کالاهای لوکس برخوردار بوده و هست . این موضوع در خصوص دکوراسیون مغازه پوشاک زنانه از اهمیت ویژه ای برخوردار است . یکی از دکوراسیون های ایده محور در این زمینه ، فروشگاه ماهر در شهر همدان می باشد . در این بخش از ایده های استفاده شده در طراحی داخلی این فروشگاه پرده برداری خواهیم کرد  .

مشخصات پروژه :

موضوع : دکوراسیون مغازه پوشاک زنانه
معماران : تیم معماری روند هارمونیک
محل اجراء : ایران، استان همدان، شهر همدان، میدان بوعلی سینا
معمار (آرشیتکت) : علی حمیدی مقدم
زیربناء پروژه : ۱۱۰.۰ متر مربع
سال ساخت پروژه : ۲۰۱۶
عکس : حامد بادامی

دکوراسیون مغازه پوشاک زنانه

  بررسی دکوراسیون مغازه پوشاک زنانه از زبان معمار

طراحی داخلی و بازسازی فروشگاه پوشاک زنانه ی ماهر (MAHER) در بخش عظیمی از ساختمان ۴۰ ساله و قدیمی  صورت گرفته است. فروشگاه ماهر بیش از ۶۰ سال است که در همدان دایر می باشد.

طراحی دکور مغازه

محل احداث (موقعیت آن در شهر)

این ساختمان در کنار میدانی قرار دارد که آرامگاه ابوعلی سینا (پزشک و فیلسوف معروف) را در خود جای داده است. این مکان یک جاذبه ی توریستی بسیار مشهور می باشد. ساکنین شهر و گردشگران موجود در سراسر منطقه برای خرید و موارد دیگر به این فروشگاه مراجعه می کنند. آرامگاه ابوعلی سینا، منبع اصلی ایده های طراحی برای فروشگاه ماهر بوده است.

طراحی دکوراسیون فروشگاه

طراحی دکوراسیون مغازه پوشاک زنانه

دکوراسیون مغازه پوشاک زنانه ماهر به گونه ای طراحی شده است که فضای شهر در نمای داخلی آن به چشم می خورد. به عبارت دیگر، تاثیر نمای شهر در فروشگاه به شدت احساس می شود. در حقیقت، اگر استفاده تجاری از فروشگاه حذف شود، به راحتی می تواند به عنوان یک فضای مناسب برای عموم و بخشی از شهر در نظر گرفته شود. فضای تجاری این فروشگاه به گونه ای است که می تواند انگیزه ی مردم برای بازگشت به فضای شهری را تحریک نموده و آن ها را برای خرید و سرگرمی بدانجا بکشاند.دکوراسیون مغازه پوشاک زنانه

طراحی دکوراسیون فروشگاه

دکوراسیون مغازه پوشاک زنانه ماهر

طراحی دکوراسیون فروشگاه

هماهنگی پله های بزرگ فروشگاه با نمای شهر

در داخل ساختمان بالکنی وجود دارد که در طول بازسازی به علت مشکلات ساختاری تخریب گردید. همان طور که در تصویر پیداست، این پله ها فضایی با ارتفاع ۵.۵ متر را بوجود آورده اند. راه پله های این فروشگاه به عنوان یک جسم مستقل عمل می نمایند. این راه پله های کاملا مستقل در فاصله ی ۵۰ سانتیمتری از دیواره های ساختمان اصلی قرار گرفته اند. طراحی راه پله ها به گونه ای است که فضای متنوعی را در ارتفاع  ۵/۵ متری ایجاد نموده و کاربرد های گوناگونی را بدان اختصاص داده است. در این فروشگاه، مردم به راحتی می توانند از طریق پله ها رفت و آمد نموده و از نمایشگاه های شیشه ای فروشگاه دیدن نمایند. همچنین، آن ها می توانند در آخرین پله، که یک نوع بالکن است، توقف نموده و به تماشای اطراف بپردازند.

دکوراسیون بوتیک زنانه

در دکوراسیون مغازه پوشاک زنانه (فروشگاه ماهر)، افرادی که از طریق پله ها در حال رفت و آمد در فروشگاه هستند، به مانند مانکن هایی عمل نموده اند که وجود آن ها در روند جذب مردم به داخل فروشگاه بسیار تاثیرگذار اند . این ویژگی موقعیت مناسبی را برای فروشگاه ماهر فراهم آورده است، زیرا مانکن ها به راحتی می توانند در سراسر فروشگاه پراکنده شوند.دکوراسیون بوتیک زنانه

در طراحی دکوراسیون مغازه پوشاک زنانه ماهر ، یک موضوع اجتماعی مورد توجه قرار گرفته و بیان، ارزیابی، و تفسیر اجتماعی مانکنیسم از طریق فضای معماری انجام می شود.

طراحی دکور مغازه

سقف کاذب – فضای داخلی

پوشش و غشاء فضای داخلی این فروشگاه به مانند دیوارهای قدیمی  است که در فضای اصلی ساختمان و با ارتفاع ۵.۵ متر ایجاد شده است. این پوشش یک غشاء کاملا یکپارچه است که کف، دیوارها، و سقف را تحت پوشش قرار داده و شکل و بافت آن به صورت کاملا نستالژیک و مطابق با الگوهای ایرانی طراحی شده است.

طراحی دکوراسیون فروشگاه

در راستای سازماندهی این پله های عظیم، فضاهای متنوع و جذابی در محوطه ی فروشگاه بوجود آمده است. همان طور که می دانید این سازماندهی در هر چرخش ۳۶۰ درجه ای از پله ها رخ داده است. عمق، سایه، و تکرار در بافت معماری، فضای خاصی را ایجاد کرده است که توانایی فروشگاه برای جلب مردم را دو چندان خواهد نمود. تاثیر ویژگی های فوق به گونه ای است که این فروشگاه را به یک فضای مطلوب برای خرید و تفریح ​​تبدیل کرده است.

طراحی مغازه پوشاک

پشتیبانی و تخصیص خدمات

در این فروشگاه، “اتاق پرو” در بالای پله های بزرگ و در آخرین نقطه ی آن واقع شده است. طراحی این اتاق به مانند جعبه ای بزرگی است که بیس اصلی آن را اشکال هندسی مانند مثلث تشکیل داده اند. فضاهای خدماتی و ذخیره سازی نیز به طور جداگانه و در طبقه ی پایین فروشگاه قرار گرفته اند.

دکوراسیون مغازه پوشاک زنانه

ساختار یکپارچه و پیوسته ی نرده ها و رگال های فروشگاه

طراحی نرده ها و دستگیره های این پله ها به گونه ای است که در انتها به رگال ها و رخت آویز های فروشگاه ختم خواهد شد. ساختار مستقل، مداوم و یکپارچه ی نرده ها و رگال ها نیز در عین سادگی، به مانند جسمی مستقل و منحصر به فرد عمل نموده است. همان طور که قبلا اشاره شد، این نرده ها دارای ساختار و پیکربندی مخصوص به خود می باشند. برای نرده کشی و رگال بندی فروشگاه از  لوله های یکپارچه و پیوسته ای استفاده شده است که در فاصله ۵۰ سانتی متر از پله ها و غشاهای اصلی فروشگاه قرار گرفته اند.

دکوراسیون مغازه پوشاک زنانه

ستون مرکزی

برای پنهان کردن ستون های این نمایشگاه هیچ تلاشی صورت نگرفته است. همان طور که در شکل پیداست این ستون ها به مانند عنصری اضافی در طراحی فضای عمومی فروشگاه عمل نموده و تا سقف آن بالا رفته اند. علاوه بر این، از این ستون برای نشان دادن مناطق داخلی و یا جهت ها استفاده شده است.

طراحی مغازه پوشاک

طراحی دکوراسیون مغازه پوشاک زنانه ماهر یک نمونه هوشمندانه از بهره گیری فرهنگ در معماری داخلی است . نظر شما در مورد دکوراسیون مغازه پوشاک زنانه ماهر چیست ؟ آیا این سبک از دکوراسیون ، مورد پسند شماست ؟

تحریریه : خانه طرح | منبع: khanetarh , archdaily