طراحی خانه ویلایی بهینه سازی شده و دوستدار طبیعت یکی از مباحث بسیار مهم در معماری سبز است . امروزه در بسیاری از کشور های جهان شاهد استفاده از این سبک در طراحی منازل مسکونی و ویلایی هستیم . یکی از پروژه های جالب توجه “خانه ویلایی گوآیم” در برزیل است که از جذابیت خاصی در طراحی داخلی و نمای خارجی برخوردار است . با ما در معرفی این خانه ویلایی مدرن همراه باشید .

مشخصات پروژه :

نام پروژه:  طراحی خانه ویلایی گوآیم
معمار:  آرکیتتورا
مکان: کمپیناس، سائو پائولو، برزیل
معمار مسئول: گیلیانو پلایو، گوستاو تنکا، ایناسیو کاردونا
مساحت: ۳۰۵ متر مربع
عکاس: پدرو کوک
نمای داخل: طراحی آرکیتتورا، کلادیا استراتز
تیم طراحی: هرناندو کاستانو، رافائل فلورزی

نمای ساختمان مدرن

بررسی طراحی خانه ویلایی گوآیم از زبان مهندس معمار

خانه گوآیم در سوساس، یکی از چهار حوزه شهر کامپیناس-سائوپائولو قرار گرفته است.این خانه ویلایی در ۱۰ کیلومتری از مرکز شهر واقع شده و از دمای بالای صنعتی شهر کامپیناس در امان مانده است . آب و هوای این منطقه شباهت زیادی به آب و هوای مناطق روستایی دارد و از هرگونه آلودگی به دور است !

پلان ویلایی دوبلکس

طراحی خانه ویلایی

برای اینکه ماهیت و طبیعت زمین حفظ شود، پروژه بر اساس شیب زمین طراحی شده و شاهد چهار اختلاف سطح (مطابق برش A-A) هستیم . نتایج ایجاد این چهار سطح ، موجب پدید آمدن فضاهایی چون: پارکینگ ، انباری، پذیرایی ، اتاق خواب ، سرویس بهداشتی و … شده است . استفاده از نورگیر و تهویه های طبیعی یکی از شاخصه های مهم این خانه دوبلکس است .

خانه دوبلکس

خانه ویلایی

در نمای بیرونی، مکعبی با طول ۵.۵ متر به سمت جلوی بنا کشیده شده و با داشتن ابعاد بزرگ، روشنی جالبی را به محل بخشیده است. نمای جنوبی دارای ورودی با دو ارتفاع می­ باشد، که موجب شده روشنایی روز در بیشتر قسمت­های خانه بهینه­ سازی شده باشد.

پلان ویلایی دوبلکس

ظاهر بنا به صورت L شکل بوده و موجب یکپارچه شدن بیشتر طبقه همکف با حیاط شده که به صورت بیرون زدگی آشپزخانه و ناهارخوری مشخص می­ باشد.

طراحی خانه ویلایی

در طراحی خانه ویلایی گوآیم به آبیاری کم هزینه گیاهان نیز توجه شده است . به این شکل که آب حاصل از بارش باران از طریق سقف به صورت خودکار در منبع نگهداری آب ذخیره شده و برای آبیاری گیاهان و درختان مورد استفاده قرآر می گیرند .

طراحی خانه ویلایی

در طراحی خانه ویلایی ، سیستم گرمایشی به شکل تعبیه شده ؟

گرمایش بنا با دو روش طبیعی انجام می­ گیرد تا از سرد شدن آن در زمستان جلوگیری شود:

۱- عایق­ کاری حرارتی و قرار گرفتن بخش اعظمی از بنا به سمت جنوب.

۲- استفاده از پنجره های سرتاسری و جهت گیری بنا باعث شده ، نور بیشتری به داخل بنا بتابد و در نتیجه ، فضای داخلی به شکل مطلوبی گرم شود .

طراحی خانه ویلایی

در طراحی خانه ویلایی ، سیستم سرمایشی به شکل طراحی شده ؟

با دو روش طبیعی، از گرم شدن فضای داخلی در فصل تابستان جلوگیری می­ شود:

۱- استفاده از سطوح سفید و براق و محافظ نوری ( بریس-سولیل ) از تابش مستقیم آفتاب در نمای شرقی جلوگیری می­ کند.

۲- همچنین پرده ­ها تا ۹۰%، مانع تابش مستقیم آفتاب می شوند.

۳- بادهای خنکی که از نواحی سایه­ دار خانه می­ گذرند، دمای داخل خانه را کاهش می­ دهند.

نمای ویلا دوبلکس

عملکرد سیستم گرمایشی و سرمایشی خانه ویلایی گوآیم در تابستان و زمستان چگونه است ؟

گرمای ایجاد شده در طول روز در زمستان (از “اثر گلخانه­ای” و تابش مستقیم خورشید) در دیوارها و باریکه ­های داخلی جمع­ آوری می ­شود. بنابراین بنا در کل شب بدون نیاز به وسایل گرم کننده ، گرم می­ ماند. سرمای ایجاد شده در شب ­های تابستان (از تهویه و کاهش طبیعی دما) با هوای تمیز تجدید می­ شود. بنابراین در طول روز بدون مصرف انرژی، خنک باقی می­ ماند.

نمای ویلا دوبلکس

تهویه خانه ویلایی بنا به چه شکل است ؟

تهویه بنا به صورت مستمر و طبیعی است. جهت­ گیری و موقعیت بنا موجب وارد شدن باد به فضاهای داخلی شده و تهویه کافی را در بیشتر بخش های منزل ایجاد می­ کند. پنجره­ های قرار گرفته در مکان­های مناسب، موجب یک جریان مستمر برای کاهش دما در روزهای گرم و با رطوبت نسبی بالا می ­شود.

خانه ویلایی

طراحی خانه ویلایی بهینه سازی شده ، نیازمند منابع طبیعی چون آفتاب (برای گرم کردن خانه)، باد (برای خنکی و متعادل کردن رطوبت) و آب باران (برای آبیاری باغچه، سیفون توالت و تمیز کردن حیاط ) است . همه این موارد در این کره خاکی در اختیار ماست ! کافیست از آن استفاده کنیم !!!! نظر شما در خصوص ویژگی های یک خانه ویلایی بهینه سازی شده و طراحی خانه ویلایی چیست ؟

نقشه خانه دوبلکس

تحریریه : خانه طرح | منبع: archdaily