بازسازی ساختمان های قدیمی یکی از موضوعاتی است که بسیاری از افراد بعد از خرید یک منزل به آن فکر می کنند . در این بخش به سراغ منزلی مسکونی رفتیم که در تهران قرار دارد و مالک این منزل به جای تخریب منزل یک بازسازی اساسی ، منطبق با معماری ایرانی انجام داده است . با خانه طرح در بررسی این خانه مسکونی همراه باشید .

مشخصات پروژه :

نام پروژه : بازسازی ساختمان قدیمی
مکان : تهران، ایران
مساحت : ۱۴۰۰ مترمربع
عکس‌ها از : حسین فراهانی، مهرداد عمرانی
طراحان : بهزاد حیدری، شیرین صمدیان
ساخت : محمدرضا کاظمی
مشاور سازه : جلال‌الدین سجادیان
مشاور مکانیک : آرش مجابی

بازسازی ساختمان

بازسازی ساختمان

این اثر نمونه‌ای از حفظ ساختمان‌های باارزش در تهران است؛ زمانی که اکثر توسعه‌ها از تخریب ساختمان‌های قدیمی برای ایجاد خانه‌های جدید تشکیل‌شده‌اند.

بازسازی ساختمان

خانه ۲۰ سال عمر دارد و سه‌طبقه  است؛ شامل یک زیرمین و دو طبقه برای زندگی. این خانه در کوچه ای باریک در یکی از محلات پر‌جمعیت تهران واقع است که از نور کم، فضاهای زندگی تاریک، امکانات و مصالح قدیمی  رنج می‌برد.

حیاط خانه

بنابراین به یک پروژه‌ی نوسازیِ کامل شامل تعمیرات و توسعه‌ی سیستم‌های سازه‌ای و مکانیکی با اضافه کردن طبقه‌ی سوم به‌عنوان یک بخش خصوصی تبدیل شد.

اولین گام، طراحی پلان‌های یکپارچه برای ایجاد فضاهای باز و زیست پذیر بیشتر بود. بیشترین مشکل در مورد تاریکی در میانه‌ی پلان بود که به علت طول منطقه ساخته‌شده ایجادشده بود. ایده‌ی اصلی طراحی، ورودِ رنگ و نور به ساختمان بود و این امر با یک پنجره‌ی سقفی، بالای وُید، به‌عنوان هسته‌ی اصلی ساختمان به دست آمد.

پله چوبی

تصاویر بازسازی ساختمان قدیمی (فضای داخلی)

پله چوبی

دیگر فضاهای زندگی، حول این هسته آرایش داده‌شده‌اند؛ اولین طبقه میزبان فعالیت‌های عمومی است و اتاق‌های خصوصی و خدمات مرتبط در طبقه‌ی دوم قرارگرفته‌اند. آپارتمان طبقه‌ی سوم، پنجره‌ی سقفی را به‌عنوان یک حیاط خصوصی در برمی‌گیرد؛ شکل ریشه‌های درختان، تغییر شکل میان پنجره‌های سقفی و حیاط را نشان می‌دهد.

محوطه سازی باغ و ویلا

توسعه‌ی سریع تهران باعث بسیاری از مشکلات مانند فضاهای سبز کم‌تر شده است و همان‌طور که دیده می‌شود بیشتر بالکن‌ها مناطق بی‌استفاده‌ای در آپارتمان‌ها هستند؛ ازاین‌رو تعامل خانه با فضای سبز، ایده‌ی دیگر طراحی بود. نمای دولایه‌ی جنوبی، بالکن‌هایی در طبقه‌ی دوم برای استفاده‌ی اتاق‌های طبقه‌ی دوم ایجاد می‌کند. یک ایوان عمومی نیز حیاط و فضاهای زندگیِ واقع در طبقه‌ی اول را یکپارچه می‌کند. باغِ روی بام، فضاهای سبز را از در میان منطقه‌ی ساخته‌شده گسترش می‌دهد.

بازسازی ساختمان

تصاویر بازسازی ساختمان قدیمی

محوطه سازی باغ و ویلا

عقب‌نشینی خط نمای ساختمان در حدود دو متر، امکان فراهم کردنِ نور روز و فضای سبز را برای زیرزمین که به  امکانات تناسب‌اندام، پارکینگ و مناطق خدماتی اختصاص یافته است، فراهم کرده است.

نمای ساختمان مسکونی

طراحی نمای ساختمان

طراحی و مصالحِ نما، معماری سنتی ایران را با مقداری تفاوت در جزئیات برای سازگار کردن آن با زندگی امروز نشان می‌دهد. آجرکاریِ نمای شمالی برای شکل دادنِ فرمِ منحنیِ ورودی طراحی شد؛ با نگاهی دقیق‌تر، گشودگی‌های شیشه‌ای در امتدادِ آجرها را می‌بینید که جریان آب در شن‌ها برای ایجادِ احساسِ طبیعت محلی را یادآور می‌شود. نظر شما در خصوص بازسازی ساختمان قدیمی چیست ؟

طراحی حیاط منزل

بازسازی ساختمان

بازسازی ساختمان

بازسازی ساختمان

دیدگاه شما در خصوص بازسازی ساختمان فوق چیست؟ نظرات خود را با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

تحریریه خانه طرح
مترجم: بهنام خیری
منبع : archdaily